23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Ulstein Verft starter utrustningen av Olympics første TWIN X-STERN CSOV

Skroget til byggnummer 318, det første av to konstruksjonsstøttefartøy (CSOV) for Olympic, kom fram til Ulstein Verft 12. januar.

Skroget skal nå posisjoneres i dokkhallen før utrustingsarbeidet tar til.

- I månedene framover vil det bli utført generelt utrustningsarbeid, som inkluderer innredning, elektriske installasjoner, rørlegging og mekaniske installasjoner, for å nevne noen. Fartøyet vil bli malt mens det ligger i det kontrollerte klimaet i dokkhallen. Oppstart og testing vil bli utført i de siste månedene av prosjektet, forteller prosjektleder Helge Torvik ved Ulstein Verft.

Banebrytende skip

- Vi er glade for at utrustningen nå tar til på Ulstein Verft for det banebrytende TWIN X-STERN CSOV-skipet vårt. Vi har et dedikert personell på stedet som kommer til å jobbe tett med Ulsteins team fram til ferdigstillelse. Vi ser fram til å kunne realisere dette toppmoderne havvindservicefartøyet, som tydelig viser at vi forplikter oss når det gjelder ny teknologi og bærekraftige operasjoner, sier Marius Bergseth, COO i Olympic.

Han understreker videre at «fire-hjulsdriften»-designet er en av mange nyvinninger som bidrar til å redusere drivstofforbruket vesentlig ved dynamisk posisjonering, som er en av de viktigeste funksjonene til skipet, og dermed er viktig for driftseffektiviteten.

Ekstra batterikapasitet

- Når vi ser på miljø og bærekraft, så er fartøyene ikke bare forberedet for metanol som drivstoff, men de har også fleksibiliteten til ekstra batterikapasitet, noe som drar oss i retning av en grønnere og mer utslippsbevisst maritim framtid og gjer dette fartøyet fullt kompatibelt for å møte forpliktelsene i Paris-avtalen. Vi ser fram til leveringen av fartøyet sommeren 2024, understreker han.

Ferdig: Slik blir skipet seendes ut når det er ferdig utrustet hos Ulstein. Illustrasjon: Ulstein

Kontrakten mellom Olympic og Ulstein ble signert i 2022 og inkluderer bygging av to CSOV-er ved Ulstein Verft. Skrogene blir bygd ved Crist-verftet i Polen. Fartøyene har dieselelektrisk framdrift med variabelt turtall i kombinasjon med store batterisystem. Ulstein Power & Control har fått kontrakt på å levere en omfattande kraft- og automasjonspakke, inkludert en stor batterileveranse.

Fartøyene er basert på ULSTEIN SX222-designet fra Ulstein Design & Solutions AS. De har en lengde på 89,6 meter og en bredde på 19,2 meter og har plass til 126 personer fordelt på 91 lugarer.

- Fartøyene er forberedt for metanol som drivstoff for å bidra til utslippsnøytralitet. I tillegg er der god plass til ekstra batteri, som gjør det mulig med potensiell full-elektrisk lading, sier Bergseth.

Høy operasjnell ytelse

Skrogformene og det hybride framdriftssystemet vil sikre høye operasjonelle ytelser, gode sjøegenskaper og redusert avtrykk.

 

Fosnavåg-rederiet Olymic har en flåte som opererer i markedet for subseaservice og fornybar energi.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078