23948sdkhjf

Verdens største gruveprosjekt starter i år

Verdens største gruveprosjekt, en jernmalm-, jernbane- og havneutbygging på 20 milliarder dollar i Vest-Afrika, forventes å starte i år etter 27 års ventetid.

I følge en rapport publisert i The Financial Times, sikret gruveselskapet Rio Tinto seg først en letelisens på grunnene, som ligger i Simandou-fjellene i det sørøstlige Guinea, 550 km fra kysthovedstaden, i 1997.

En lang periode med politisk ustabilitet i området fulgte imidlertid kjøpet, inkludert to statskupp, samt rettskamper angående eierskapet til landet og korrupsjonsanklager.

Mottok nylig godkjenning

I år mottok Rio Tintos kinesiske partnere den siste godkjenningen fra Bejing, slik at selskapet kan begynne arbeidet med prosjektet – som på grunn av omfanget vil være et partnerskap mellom gruvegiganten, den guineanske regjeringen og syv andre selskaper, inkludert fem fra Kina.

- Det er ikke noe annet der ute av denne skalaen og størrelsen, sa Rio Tintos administrerende direktør for kobber, Bold Baatar, til Financial Times i et nylig intervju.

Rio Tinto vil bygge én jernmalmgruve – kjent som Simfer-prosjektet – i samarbeid med et konsortium ledet av verdens største aluminiumsprodusent, Chinalco.

Verdens største stålprodusent

En andre gruve – kjent som WCS-prosjektet – skal bygges av Baowu, verdens største stålprodusent, i samarbeid med et konsortium ledet av Singapore-baserte Winning International Group. Samtidig vil partene medfinansiere byggingen av en 552 km lang jernbane gjennom Guineas fjell til havet og utviklingen av en dypvannshavn på Atlanterhavskysten.

En drivkraft bak prosjektet har vært at Simandous høyverdige malm er svært attraktiv, gitt behovet for å dekarbonisere stålproduksjon, ifølge Baatar.

Det grunnleggende skiftet de siste årene har vært at verden er langt mer enige om klimaendringer," sa han. For å kutte utslipp krever prosesser som DRI høyverdig jernmalm, noe som blir stadig vanskeligere å finne i store mengder. Malmen Rio Tinto planlegger å utvinne fra Simandou har et gjennomsnittlig jerninnhold på mer enn 65 prosent, blant de høyeste i verden - som Baatar omtalte som "kaviaren av jernmalm», sier Baatar.

Kinas avkarbonisering

- En del av malmkroppen som vi ser på er veldig egnet, tror vi, for direkte reduksjonsjern.Den eneste måten stålindustrien globalt avkarboniserer er hvis Kina avkarboniserer, legger Baatar til.

Kilde: Steeltimes International

Kilde: Steeltimes International

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079