23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

NES skal levere landbasert ladeløsning til Scandlines

Norwegian Electric Systems AS (NES) skal levere enda en landstasjon til Scandlines, som skal lade fergeoperatørens nye elektriske nullutslippsferge ved fergeleiet i Puttgarden, Tyskland

Den norske maritime systemintegratoren NES, som spesialiserer seg på bærekraftig energidesign og smarte kontrollsystemer, skal levere det landbaserte ladeanlegget til Puttgarden fergeleie og koble utstyret opp mot strømnettet. NES skal også levere tilleggsutstyr til skipet.

Ny nullutslipssferge

Scandlines’ nye nullutslippsferge, Futura, som for tiden er under konstruksjon i Tyrkia, skal betjene sambandet Puttgarden-Rødby mellom Tyskland og Danmark. I april 2022 signerte NES en kontrakt for å levere landstrømanlegget i Rødby, på den danske siden av sambandet. Nå skal NES også levere ladeløsningen på den tyske siden av fergesambandet.

– Scandlines har en tydelig grønn agenda og har i en årrekke satset på miljøvennlige teknologier til fergeflåten deres. Vi er stolte over at Scandlines har valgt NES for å levere enda et landstrømanlegg, sier Jan Klokk, selger i NES.

Lader på rekordtid 

NES er allerede i gang med å levere systemer for fremdrift, elkraft, automasjon og navigasjon til Scandlines' nullutslippsferge Futura. Med design og leveranse av fergens ladningsløsning på den tyske siden av forbindelsen, så vel som den danske, er NES ansvarlig for det komplette energidesignet, fra strømnett til propell.

Landstasjonen i Puttgarden består av en 30MVA transformator for strømnettet, mellom- og lavspenningstransformatorer og tavler, i tillegg til kontrollsystem og datasamlingssystem. Sammen sikrer disse komponentene trygg, effektiv og sikker drift av ladesystemet.

Sammenstilles i Norge

– Med en batteripakke på ti megawatt-timer, tilsvarende den kombinerte kapasiteten til rundt 150 elbiler, blir fergen blant skipene i verden med størst batterikapasitet. Hurtiglading er essensielt for fergen mens den losser av kjøretøy, og skal ta om lag 12 minutter. Forestill deg å lade opp 150 elbiler med én lader på bare 12 minutter. Mens det å hurtiglade en bil er én ting, er håndteringen av denne energimengden en helt annen sak, sier Jan Klokk.

NES vil ta i bruk selskapets kompetanse i Bergen, Egersund og Ålesund, for å designe, sammenstille og teste landstrømanlegget. NES har ikke oppgitt kontraktens verdi.

Kilde: Pressemelding fra Hav Group

Kontrakter og oppdrag Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109