23948sdkhjf

Fugro velger Ulstein for redesign og ombygging av fartøy

Fugro sikrer langsiktig kapasitet i det globale offshoremarkedet for fornybar energi ved å konvertere «Fugro Resilience» og «Topaz Endurance», to plattformforsyningsfartøy (PSV-ar) av ULSTEIN PX121-designet, til geotekniske fartøy.

Ulstein Design & Solutions AS har fått kontrakt på å redesigne skipne, og den 22. september skrev Fugro kontrakt med Ulstein Verft på ombyggingen av «Fugro Resilience».

Det fleksible PX121-designet er blitt tatt i bruk på 30 fartøy til nå, og disse to skipene ble bygd i 2015. Gjennom å videreutvikle skipene til geoteknisk fartøy, får Fugro frigjort potensialet og får dem tilpasset de spesifikke kravene i havvindsektoren.

Redesignet skipene

Ulstein Design & Solutions har hatt jobben med designoppdateringene, der engineeringsteamet blant annet har levert de nødvendige styrkeberegningene og planer for ombyggingsarbeidet.

Roy Lindset, salssjef service og ettermarked i Ulstein Design & Solutions, sier at fartøyene vil bli tilpasset for geotekniske boretårn og nødvendig utstyr. Ett av fartøyene får også justert overnattingskapasiteten med seks nye lugarer.

- Vi er takknemlige for denne muligheten til å samarbeide med Fugro. Vi setter pris på å jobbe med å forlenge levetiden til et fartøy og gjøre det relevant for bruk i nye markeder. Ulstein har ressursene og fasilitetene til å dekke hele prosessen fra start til slutt, sier Lindset.

Skal bygges om: "Fugro Resilience" ved ankomst Ulstein Verft. Foto: Ulstein Group

 

Ombyggingskontrakt til Ulstein Verft

Fredag skrev Fugro kontrakt med Ulstein Verft på ombygginga av «Fugro Resilience».

- Vi starter på dette prosjektet med det samme og arbeider nå med engineering, prefabrikasjon og innkjøp. Hovedparten av ombyggingsarbeidet vil være å sette inn en moonpool og bygge fundamentet for et geoteknisk boretårn og en A-ramme, sier Roy Moldskred, prosjektleder i Ulstein Verft.

De fleste fagområdene ved Ulstein Verft er involvert i ombyggingsprosjektet.

-  Når både redesignet og ombyggingen blir utført innen selskapene i Ulstein Group får vi sikret effektiv prosjektledelse, og vi har utstrakt kompetanse innen alle disiplinene våre inkludert design, power-løsninger og skipsbygging, sier Martin Sundgot Hansen, som er salssjef for ettermarked i Ulstein Verft.

Gjenbruk av fartøy for å sikre langsiktig kapasitet i det globale havvindmarkedet

Den maritime industrien står overfor utfordringen med å tilby fartøy som kan møte de økende kravene til offshore-fornybarmarkedet. Spesialiserte fartøy er nødvendige for å støtte bygging, vedlikehold og drift av vindparker til havs. Å bygge nye fartøy fra bunnen av kan være tidkrevende, og det kan oppstå et behov for kostnadseffektive, bærekraftige og raske løsninger for å sikre langsiktig kapasitet. Gjennom fartøysombygginger kan den maritime industrien effektivt gjenbruke eksisterende fartøy, noe som sparer tid og ressurser, og nettopp dette er tilfellet for Fugro.

«Samarbeidet mellom Fugro og Ulstein er i tråd med bærekraftsmålene ved å redusere avfall, minimere miljøpåvirkningen og fremme en sirkulær økonomi innen maritim sektor», heter det i pressemeldingen fra Ulstein.

Redesignet av de to PX121 PSV-fartøyene er et eksempel på hvilke muligheter og fordeler som retrofit gir for seilende flåte.

Skipshistorikk

I februar 2023 kjøpte Fugro to plattformforsyningsskip, «Topaz Endurance» og «Topaz Energy» (nå «Fugro Resilience») med det formålet å konvertere de til geotekniske fartøy.

 

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.237