23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Verdens første batteriferge er norsk

En aluminiums-ferge skal ved hjelp av 10 tonn batterier frakte biler og passasjerer over Sognefjorden.

Den helt utslippsfrie ferge var en av fire nominerte skip til Nor-Shippings Next generation Shipping Award.

Det 80 meter lange og 21 meter brede fartøyet er under bygging ved Fjellstrand verft i Hardanger, og bortsett fra batteridriften er den som en vanlig ferge.

Batterifergen er et resultat av at NORLED fra 1. jan.2015 skal drifte fergeoverfarten på E39 mellom Lavik og Oppedal. Det skal være tre ferger i dette sambandet, der to er konvensjonelle dieseldrevne fartøyer mens den tredje har spesielle krav til utslipp og energiforbruk.

Fartøyet har kapasitet for 120 biler og 360 passasjerer, og vil operere med ca.10 knops hastighet. Seilingstiden er 20 minutter og de 10 minuttene i hver ende vil bli benyttet til lading samtidig med lossing og lasting. Fergen vil lagre energi i lithium-ion batterier om bord.

Bygget av aluminium

Lavt energiforbruk er den viktigste egenskapen for å kunne drifte fergen kun på batterier. Derfor vil fergen bli bygget i aluminium og ha katamaran skrog.

Alle systemer vil bli optimalisert for lavt energibruk og varmegjenvinnere, LED lys og solceller vil være en del av benyttet teknologi om bord.

Fjellstrand og NORLED har samarbeidet tett både med hensyn på teknologi og design i utviklingen av fartøyet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079