23948sdkhjf

ULSTEIN U-STERN - for installasjon av havvindfundament

Havvindindustrien står overfor betydelige installasjonsutfordringer, da størrelse på monopåle-fundamentene er venta å øke framover.

Skipdesignselskapet Ulstein Design & Solutions BV patenterer no ULSTEIN U-STERNM, en tryggere, smartere og mer konkurransedyktig løsning for transport, utplassering og installasjon av store monopåler mens skipet ligger på posisjon (dynamisk posisjonering, DP).

Med U-STERN kan man lagre monopåler på langs av dekket og bikke de opp og utplassere dem fra senterlinjen av skipet. Da kan skipet styres rett mot bølgene mens installasjonsprosessen pågår, noe som minimerer skipsbevegelsene og drivstofforbruket, mens U-STERN skjermer mot bølgene. Det gir et bedre arbeidsmiljø om bord og på dekk. Når man kombinerer U-STERN med tverrgående og langsgående skinnesystem unngås behovet for offshoreløft av monopåler til havs, sidan hovedkranen bare blir brukt til å støtte opp, bikke og senke ned fundamentet.

U-STERN ser ut som en dokk som er felt inn i skroget

- Det er mye mer enn det, sier Ko Stroo, produktsjef/ledende skipsdesigner i Ulstein Design & Solutions BV.

- Formen og plasseringen er finjustert med CFD og bevegelsesanalyse for å få denne til å fungere i harmoni med kranen og annet utstyr. CFD, eller Computational Fluid Dynamics, er en metode for å optimalisere skipsdesign for redusert motstand. Ved hjelp av matematiske modeller og numeriske algoritmer kan man simulere og forutse hvordan en væske vil oppføre seg i ulike situasjoner, fortsetter Stroo.

Selskapet har arbeidet med forsking og utvikling over en periode på mer enn to år for å forstå og forbedre dynamikken rundt monopåle-installasjoner utført på DP. Dette har resultert i at U-STERN har betydelige fordeler framfor den tradisjonelle monopåle-installasjonen som blir utført på siden av et fartøy:

  • Økt operasjonsevne som følge av en 25 prosents reduksjon i bevegelser, skjerming fra bølgene i aktersonen og kontrollert oppretting av monopålene
  • 50 prosent kraftreduksjon i DP-operasjoner som følge av fartøyets måte å posisjonere seg mot været og utøve installasjonen på
  • Man unngår havne- og offshorerelaterte utfordringer som ellers henger sammen med transport og utsetting av monopåler som ligger på tvers av skipet
  • Sikrere løfteoperasjoner offshore

Inspirert fra erfaring med tungløfts-rørleggingsfartøy

Det Nederland-baserte selskapet Ulstein Design & Solutions B.V. spesialiserer seg på design og utvikling av framtidens skip innen offshore energimarkedet.

- Ideen om langsgående monopåle-installasjon kommer fra den omfattende erfaringen vi har med å utvikle tungløfts-rørleggingsfartøy med senterlinje, seer administrerande direktør Edwin van Leeuwen.

Han fortsetter:

- Vi har ikke utviklet U-STERN for de enkelte tilfellene med utsetting av monopåler, man kan også sette ut såkalte jackets, som er fundamentet som monopålene blir satt på, og også utføre annet installasjonsarbeid som krever tunge løft. De siste månedene har vi presentert U-STERN for flere større aktører i bransjen, og får respons på at dette av mange blir sett på som den mest levedyktige løsningen for å installere neste generasjons monopåle-fundament framover.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein Design & Solutions

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
BKS sikrer ny kontrakt for Norsk Hydro på Husnes
Astrups markedsrapport: God tilgang på materialer og nytt bunnivå for kronen
Aker Solutions og Aker BP forlenger rammeavtale
Mener Green Yard Kleven bryter HMS-regelverket
Melkøya-lekkasjen skal granskes
Tegnet storkontrakt med verdens største offshorerederi
Andre Nordiske Medier

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094