23948sdkhjf

Ulstein designer fartøy for installasjon av havvindfundament

Det Singapore-baserte selskapet Cyan Renewables har valgt Ulstein Design & Solutions BV, Nederland, til å designe en serie installasjonsfartøy (FFIV) for store bunnfaste havvindfundament.

Behovet for installasjonsfartøy som kan gjøre tunge løft er økende, og denne typen skip vil gjøre det mulig for Cyan å bidra til utviklingen av havvindindustrien.

- Med den sterke referanselisten innen design av tungløftsfartøy og god forståelse for markedsavgrensinger og krav, er Ulstein den foretrukne partneren til å designe de nye fartøyene våre, sier Torgeir E. Ramstad, administrerende direktør i Cyans FFIV-divisjon.

I dynamisk posisjon

FFIV er en forkortelse for Floating Foundation Installation Vessels. Slike skip kan installere turbinfundament mens de ligger på dynamisk posisjon, i motsetning til en rigg eller jack-up.

Ramstad fortsetter:

- Vi setter oss som mål at Cyan Renewables skal være en ledende global leverandør av fartøy til havvind ved at vi samarbeider med utviklere og kontraktører om framtidsrettede skip.

Edwin van Leeuwen, administrerende direktør i Ulstein Design & Solutions BV, setter pris på samarbeidet.

- Vi er veldig glade for at Cyan verdsetter kvalitetene våre og velger oss som partner for å realisere ambisjonene sine innen havvind. Tilbake i tid spådde vi at det ville bli en mangel på fundamentinstallasjonsfartøy. Utviklingen går raskt og vi har siden da arbeidet med å utvikle framtidens installasjonsfartøy for å støtte veksten i havvindindustrien.

Nyutviklede designløsninger

De nye skipene vil ha dekksplass og krankapasitet store nok til å møte utviklingen innen fundamentdesign, inkludert monopåler og såkalte jackets. I tillegg vil de også ha lave utslipp ved at det blir brukt et hybridkraftsystem som består av dual-fuel-motorer (metanol), landstrøm og batteri.

Ulstein Blended Design

- For en del av FoU-arbeidet vårt tok vi i bruk en ny metode, som vi kaller Ulstein Blended Design, for å utvikle forretningsplanen og skipsdesignet samtidig. Med denne metoden utforsket vi flere tusen skipsdesign for å komme fram til de mest framtidssikre løsningene, sier Ko Stroo, som er produktsjef/ledende skipsdesigner i Ulstein Design & Solutions BV.

- Vi jobbet med flere ulike framtidsbilder i offshorevind, noe som bidro til å finne de optimale kombinasjonene for Cyans forretningsplan og framtidige design, forteller han.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
«Helge Ingstad“: Vaktsjefen anker dommen
Sterk start på året for Jotun
Kimek-fristen utløper i dag: 80 kan bli sagt opp
Oljeselskapet ConocoPhilips snuser på havvind
Kongsberg Gruppen og TGS inngår samarbeid
Tildeling av kontrakt for understell på Munin
Andre Nordiske Medier

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.843