23948sdkhjf

Kleven har fullført bærekraftig ombyggingsprosjekt for brasiliansk rederi

Green Yard Kleven har fullført og levert to ombyggingsprosjekt for det brasilianske rederiet Oceanica.

«Oceanicasub Vlll» og «Oceanicasub lX» har blitt bygd om fra offshore forsyningsfartøy til avanserte offshorefartøy for ROV- og kranoperasjoner.

- Begge ombyggingsprosjektene var i stor grad basert på gjenbrukt utstyr og fokus på bærekraft etter ønske fra rederiet, noe som er midt i blinken for vår aktivitet. Vår erfaring fra både nybygg, retrofit og resirkulering av skip kom godt til nytte i prosjektene, forteller Karl Johan Barstad, Sales Manager Retrofit i Green Yard Kleven.

Tre skip: Green Yard Kleven har tre skip inne fra det brasilianske rederiet.

Nybygde messanindekk og oppgraderte kraner

Green Yard Kleven har bygd nye messanindekk for operasjon av miniubåter, såkalte ROV system, med tilhørende kontrollrom og kontor for operatørene på begge skipene.

- Gjennom vårt kontaktnett ute i verden har vi funnet brukte offshore-kraner som er sendt til verftet. Kranene er oppdatert til dagens standard, og har mange år igjen med bruk, forteller Barstad.

Prosjekt med sterk fokus på bærekraft

Viktige element for å oppnå stor grad av bærekraft er levetidsforlengelse for skipet, overhaling og reparasjon av eksisterende utstyr, installasjon av brukt utstyr og gjenbruk av interiør og møbler fra resirkulerte skip. Skipene var koplet til landstrøm fra fornybare kilder gjennom prosjektet.

- Det er også en økonomisk oppside ved gjenbruk av utstyr for både rederi og verft, samtidig forbedrer det prosjektet sin miljøpåvirkning og fotavtrykk betydelig. Vi opplever en økende interesse for denne typen prosjekt i tillegg til hybridisering og andre energieffektive system som kan ettermonteres, forklarer Barstad.

Reaktivering og klassing

Innredningen på skipene «Oceanicasub Vlll» og «Oceanicasub lX» er utvidet med ekstra kapasitet for mannskap, utvidet messe, møterom, gym og kontorfasiliteter. Green Yard Kleven har også bistått med reaktivering og klassing av skipene, som begge ble tatt ut av opplag og solgt fra to ulike rederi i forbindelse med prosjektet. Dokking av skipene har blitt utført hos dokkverft vi samarbeider med i området.

- Redeiet har uttrykt at de er svært godt fornøyde med samarbeidet mellom Green Yard Kleven, Marin Teknikk og DNV, samt nærheten man har til alle utstyrsleverandørene her i området i den maritime klyngen vår, sier Rickard K. Gjerde, Sales Director og Senior Naval Architect for Marin Teknikk.

Flyttet ombyggingene fra Brasil til Green Yard Kleven

Ombyggingene på de to skipene har vært lik, og har blitt utført i nært samarbeid med rederiet Oceanica og designer Marin Teknikk.

- Da Oceanica møtte oss sist sommer for å få tegnet om båtene de hadde kjøpt, så tenkte de i utgangspunktet å utføre selve ombyggingsjobbene i Brasil. Sett i lys av den korte tiden de hadde på å få utført arbeidet, samt utfordringer med logistikk av diverse utstyr, anbefalte vi på det sterkeste at prosjektene ble gjort på verft i Norge, forteller Rickard K. Gjerde.

Green Yard Kleven ble kontaktet, og etter kort tid var avtalene på plass.

- Verftet har vært fleksibelt og levert effektivt og særdeles godt utført arbeid etter avtalt tid og pris, legger Gjerde til.

Et tredje prosjekt for Oceanica

Green Yard Kleven har for tiden også et tredje prosjekt i arbeid for Oceanica, «Oceanicasub Xl», og ser fram til fortsatt godt samarbeid og flere prosjekt i tida framover.

- Vi er stolte og glade for disse oppdragene – det har vært spennende å samarbeide med et rederi og et designselskap som har et bevisst fokus på bærekraft, avslutter Barstad.

 

Kilde: Pressemelding fra Green Yard Kleven

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.255