Miko Marine AS fjerner 400 tonn med tungolje fra sunket skip i Singapore stredet-uten bruk av dykker

| Medlemsnyhet | Bedrift Miko Marine AS

Norsk utviklet teknologi er benyttet til å fjerne 400 tonn med tungolje fra et sunket fartøy i Singapore-stredet.


Det Lysaker baserte selskapet Miko Marine har utviklet teknologi som med vellykket resulatet har fjernet 400 tonn med tungolje fra det havarerete lasteskipet Thorco Cloud. 

Vraket ligger i to seksjoner 1.730 meter fra hverandre og 70 meter ned i midten av den østgående trafikkleden i Singapore-stredet etter en kollisjon i desember 2015. Tungoljen i drivstofftankene ble sett på som en stor forurensningsfare .

Myndighetene i Indonesia og i Singapore krevde tømming av drivstoff tankene, slik at Thorco Clouds eier, Marship GmbH, støttet av P & I-forsikringsselskapet Standard Club, inngikk en avtale med Jaya Salvage av  Indonesia. Bumi Subsea, et datterselskap av det Franske Bourbon Offshore var kontrahert med ROV'er fra det  dynamisk posisjonerte Surf Allamanda. Dette fungerte som arbeidsplattform under fjerening av tungoljen. 

Tusenvis av sunkne skip representerer forurensningsfare dersom drivstoffet slipper ut i omgiveslene. 

Kystverket i Norge har derfor støttet utviklingen av Miko Marine sin patenterte metode for å fjerne olje fra sunkne skip. Resultatet var en unik "Hot Tap" maskin, som fikk det betegnede navnet Moskito fordi den benytter magneter til å feste og sikre seg på vraket før boring gjennom skrogplating og inn i den aktuelle tanken. En kuleventil og slange er så koblet til borekronen på Moskito'en. Dette forhindrer at olje kommer ut gjennom boret hull mens ventilen er lukket under boring. En slange for uttømming av oljen er koblet til boreventilen før eller etter at boringen med tetting er fullført. Ved å montere Moskito på fartøyet med magneter, gjør boringen unikt, og dette forbedres ytterligere av sin evne til å skape en lekkasje-sikker forbindelse mellom borekronen, kulventilen, slangekontakten og skroget i en enkelt operasjon. Dette styres alt fra en bærbar datamaskin på overflaten og uten behov for dykkere. En ROV eller dykkere brukes bare til posisjonering og plassering av Moskito på skroget. 

En høyoppløselig sonarskanning av Thorco Cloud-vraket gjorde det mulig for operatørene i saamebeid skipingeniørene å planlegge nøyaktig plassering på hver tank og de optimale stedene for innløps- og utløpshull. ROV-undersøkelser foretok nøye visuelle inspeksjoner for å identifisere steder for penetrasjon ved å bruke referanser til skrogåpninger, synlige rammenummer eller andre identifikasjonspoeng på skrogdelene. Etter at hvert penetreringspunkt ble identifisert, ble en ROV brukt til å rense og markere området der verktøyet skulle anbringes. Moskito ble deretter plassert på penetreringspunktet av ROV og sterkt festet til skroget med elektromagneter, aktivert av Miko-teamet på Surf Allamanda.

Moskito-operatøren kan deretter starte arbeidet med å bore tette og forsegle, - alt under meget kontrollerbare forhold ombord på Surf Allamanda 

Deretter frigjøres maskinen, slanger kobles på vha ROV og pumping kan starte. Pumpe systemet som er valgt er en positiv fortrenger pumpe, elektrisk motor med frekvensomformer slik at en mest mulig effektiv og kontrollerbar operasjon  kan gjennomføres. 

 

 
 
  
 
 
 
 
 

Medlemsnyhet

Bedrift
Miko Marine AS

Vollsveien 4
1366 Lysaker
Norge

Bilder & videoer

DSC_0038DSC_0084DSC_0093DSC_0123DSC_0128DSC_0286DSC_0186DSC_0157DSC_0158DSC_0133Moskito on wreck 2Moskito med grabberMoskito photoROV magnet with grabber

Send til en kollega

0.087