Nye muligheter med 3D-printing
3D-printing kan revolusjonere måtene bedrifter jobber på. I dag bruker man allerede 3D-printing til alt fra bildeler til gassturbinstempler. I beste fall kan smarte skrivere også erstatte store lagre.
Allerede på 80-tallet fantes det primitive varianter av 3D-skrivere, men det er først de siste årene at teknologien er blitt finpusset, og at man har begynt å bruke den i større skala. Skeptikerne er skremt over muligheten til å kunne skrive ut fullt ut fungerende våpen, mens entusiastene håper at 3D-skriverne vil gjøre at vi i fremtiden slipper organtransplantasjoner.
Men også industrien ser store muligheter i teknologien – ved f.eks. å kunne skrive ut reservedeler ved behov kan teknologien erstatte store og kostbare lagre.
En rapport fra konsulentselskapet McKinsey fastslo i fjor at 3D-printing har potensial til å revolusjonere metallindustrien. I rapporten spås det at teknologien, som i dag hovedsakelig finnes i mindre forsøksvirksomheter, innen 5–10 år vil bli tatt i bruk i stor skala. De store fordelene er lavere kostnader og kortere ledetider. Ulempen er at skriverne er dyre. Det samme gjelder metallpulveret som brukes.
Marcus Wallenberg er en av dem som har stor tro på teknologien. Han har derfor tatt initiativ til å grunnlegge Amexci i Karlskoga (Sverige). Selskapets mål er å jobbe for å fremskynde bruken av 3D-printing i metall. Blant eierne er Atlas Copco, Electrolux, SAAB, Scania og SKF.
– Vår hovedinteresse er metall, siden det kan bidra i den eksisterende produksjonen. Men også plast kan være interessant i takt med at den blir sterkere, bedre og mer høyoppløst, sier administrerende direktør Edvin Resebo. Han nevner BMW som et selskap som ligger helt i forkant. I dag finnes det 3D-printede deler i flere av selskapets modeller og karosserier.
Airbus er et annet selskap som har tatt i bruk den nye teknologien. For noen år siden lanserte selskapet en ny flymodell der over 1000 deler var produsert av en 3D-skriver.
En tredje innovatør er Siemens, som satser drøyt 280 millioner kroner på en ny fabrikk i britiske Worcester. Målet er at fabrikken innen fem år skal ha 50 industrielle 3D-skrivere. At Siemens har god selvtillit på området, er ikke så rart: I fjor lykkes selskapet med å produsere 3D-printede gassturbinstempler på fabrikker i Worcester og Finspång.
Også politikerne i Brussel er på hugget – i Tampere i Finland pågår det EU-finansierte prosjektet 3D Boost and 3D Invest, der målet er å opprette et unikt kompetansenettverk.
I dag dreier mye seg om å lære seg teknologien. Men Edvin Resebo, administrerende direktør i Amexci, tror at utviklingen vil skje svært raskt:
– Vår ambisiøse målsetting er at alle våre eiere om fem år skal bruke denne teknologien som en del av sin produktutvikling, produksjon og servicevirksomhet.