23948sdkhjf

Beskytt komponentene dine mot micropittings

| Medlemsnyhet | Bedrift Klüber Lubrication Nordic A/S

Hvordan påvirker forskjeller i formuleringen av syntetiske oljer slitasje? Ikke alle syntetiske giroljer er laget på samme måte.

Bruken av syntetiske oljer i stedet for mineraloljer har mange fordeler for smøring av tannhjul og girkasser. Syntetiske oljer er generelt sett mer motstandsdyktige under høye belastninger, mindre sårbare mot oksidering og har lengre levetid. Det er imidlertid betydelige forskjeller i kvaliteten på syntetiske baseoljer og nøye formulerte kjemiske tilsetningsstoffer, som kan forårsake store variasjoner i smøremiddelytelsen.

Forstå problemet

Micropittings er en type tretthetsbrudd som skjer på tannflankene til tannhjul som er under stor belastning. Denne skaden består av bitte små, dype poresprekker på overflaten av tannflankene og viser de typiske grensene for lastekapasiteten til settherdede tannhjul. Disse mikropunktene ser grå ut og forårsaker tap av materiale og en endring av profilformen til tannflankene, noe som kan føre til groptæring og brudd i tannhjulene. I tannhjulene i en industrigirkasse er for eksempel forskyvning vanligvis kilden til dannelse av micropittings.

Fordeler ved formuleringen til avanserte smøremidler

Formuleringen av syntetiske giroljer som bruker avanserte tilsetningsstoffer, kan faktisk stoppe dannelse av micropittings. Disse avanserte formuleringene kan produsere gunstige reaksjoner på overflaten til tannhjul og tannflanker.

Når standard giroljeformuleringer brukes i girkasser som er under stor belastning, er ikke tannflankene på tannhjulene helt adskilt av smørefilmen. I dette tilfellet brukes smøremiddeltilsetningene til å beskytte tannflankene mot dannelse av micropittings.

Viktige forhold og faktorer

Selv om valget av smøremiddel spiller en rolle i beskyttelsen mot micropittings, er driftsforholdene og materialet, ruheten til overflaten og geometrien til tannflankene også en faktor. Med micropittings er slitasje et problem når fjerning av slipemateriale skjer på tannhjulenes tannflanker. Denne skaden oppstår kontinuerlig og raskt og fører til tap av materiale og endring av formen til tannflankenes profil, noe som kan føre til at tannhjulene brekker.

Tester for å validere løsninger

Det er tre tester som typisk brukes til å fastslå hvor mye micropittings og slitasjebeskyttelse som gis av forskjellige typer olje:

  • en FZG-micropittingstest for høy belastningskapasitet
  • en slitasjetest av FZG i sakte hastighet
  • en FAG FE8-slitasjetest for å vise beskyttelsen av lagrene (denne testen utføres ved standard normaltemperaturer og modifiseres for lavere oljetemperaturer)

Standardtester ble utført på mineralbaseoljer, polyalfaolefiner og polyglykoler.

Testresultatene har vist at de avanserte tilsetningsteknologiene som brukes i høytytende syntetiske giroljer, kan reagere på overflaten til tannflankene. Selv under høye belastninger og ved langsomme hastigheter er dannelsen av micropittings og andre slitasjeskader betydelig redusert.


Skriv kommentar

Medlemsnyhet

Bedrift
Klüber Lubrication Nordic A/S

Alexander Kiellands gate 2B
2000 Lillestrøm
Norge
Klüber Lubrication Nordic A/S

Send til en kollega

0.078