23948sdkhjf
Del siden
Sponsored content

Slik forbedrer digitaliseringen havnedrift over hele verden

Har du tenkt på hvordan den nye mobiltelefonen, bilen i garasjen eller kjøkkenmaskinen havnet hos deg? Trolig spilte havet en nøkkelrolle.

Rundt 90 prosent av verdens gods transporteres til sjøs, og over 70 prosent sendes i de ikoniske konteinerne vi forbinder med havner over hele verden. I praksis innebærer det at det det hvert år sendes 226 millioner konteinere på mer enn 50 000 fartøy, som i sin tur grasiøst krysser verdens hav – året rundt og døgnet rundt. Les de tallene en gang og prøv å ikke bli imponert!

De seneste årene har den globale handelen eksplodert, noe som har økt behovet for effektiviseringer i alle ledd. Med en slik økning i mengden gods er alle forbedringer og muligheter for effektivisering naturlig nok velkomne. Derfor er det ikke rart at digitaliseringen av havnedrift verden over er en het potet i fraktverdenen.

Arbeidet pågår mange ulike steder i sektoren. Delvis skjer det på fartøyene og naturlig nok i havnene der godset ankommer og sendes. Men også omkringliggende virksomheter berøres, og her lurer en spesielt viktig detalj. For å låse opp de mange fordelene digitaliseringen bringer med seg, må nemlig alle ledd i kjeden inkluderes. Uteblir en del i den komplekse logistikkjeden, forsvinner mange av digitaliseringens trumfkort, som forbedringer innen effektivitet, produktivitet, hurtighet, kontroll og sporing. Alle bedrifter må altså digitalisere sine prosesser og utstyre sine team med rett teknologi for at full effekt skal oppnås.

Mobile løsninger er en viktig nøkkel
En vesentlig del av denne digitale transformasjonen er bruken av pålitelige mobile løsninger – fra enheter til programvare og kjøretøysmonterte løsninger. Ta som et eksempel de robuste nettbrettene Panasonic tilbyr. Disse er svært nyttige verktøy for alle de ulike hovedaktørene i havnene. Noen eksempler:

Fartøy kan bruke dem til lastinspeksjon, lastsporing og dokumentasjon.

Terminaler til lossing/lasting, integrering av enheter i de ulike maskinene som brukes til å flytte kontainere, dokumentasjon, overvåkning av operasjoner på bakken og overvåkning av oljetankfartøy.

Logistikktjenester til overvåkning av virksomhet på bakken, samt kommunikasjon og dokumentasjon.

Bakketransport til autentisering, logging av last og navigering.

Tekniske tjenester til kommunikasjon/dataoverføring, oppdragsstatus, fjernstøtte og utloggingsprosedyrer.

Et eksempel fra Italia
La oss gjøre et dypdykk og kikke nærmere på et par eksempler der digitale innslag har forbedret effektiviteten kraftig. Først ser vi på Italia der landets fremste logistikksentral, Interporto Padova, bruker nettopp robuste nettbrett for å forbedre produktivitet, effektivitet og bærekraft.

Interporto håndterer viktige veier, jernbaner og havnekommunikasjonsveier for nordøstre Italia og Europa. Her kommer og går det et tyvetalls godstog hver dag som forbinder de viktigste italienske og europeiske havnene. Interportos hovedoppdrag er å utvikle intermodal trafikk, ved å oppmuntre til bruk av jevnbare for lange strekk, snarere enn mindre miljøvennlig lastebilfrakt. De robuste mobile enhetene brukes til å overvåke og administrere virksomheten i sanntid, både for å hjelpe arbeidere på bakken og i forbindelse med håndtering av maskiner.

Disse robuste nettbrettene brukes dag og natt av feltarbeidere som jobber langs sporet i all slags vær, fra regn og snø til (mer behagelig) sol. Operatøren tar kontinuerlig imot og sender informasjon fra enhetene, som garanterer konstant forbindelse takket være tilkoblingen til mobilnettet. Nettbrettene brukes også i cockpiten til kjøretøyene som håndterer konteinere, der driftsrelatert informasjon overføres i sanntid til førerne.

En annen global operatør
En annen aktør som drar nytte av robuste nettbrett og PC-er i sin drift er DP World. En av selskapets virksomheter er basert ved den mildt sagt livlige Southampton-terminalen i Storbritannia, der de utgjør en svært viktig del av leveransekjeden som muliggjør den globale handelen.

 DP World Southampton var ute etter en mobil dataløsning for arbeidslederne som tar ansvar for at lastning og lossing av konteinere på hvert fartøy som besøker terminalen skjer på korrekt og sikkert vis. Etter å ha vurdert en rekke mobile enheter falt valget på Panasonics robuste nettbrett, sammen med et eget dataprogram som gir de nevnte arbeidslederne informasjon i sanntid. Resultatet er vellykket, og det gir blant annet personalet autonomi nok til å fatte veloverveide beslutninger som øker produktiviteten og senker kostnadene.

Personalet kan nå velge hvilket lasterom på fartøyet som skal forberedes, og til og med bekrefte hvor samtlige konteinere befinner seg. Ingen annen terminal bruker en mobil enhet med programvare som er så avansert at den gjør det mulig for en operatør å interagere med lasting og lossing av et fartøy i sanntid. Resultatet er slående – etter at systemet ble introdusert kan terminalens kraner arbeide raskere, noe som i sin tur gjør at fartøyene raskere kan legge ut mot neste destinasjon.

Programmet tar kontinuerlig imot oppdateringer fra respektive nettbrett som i bakgrunnen veksler mellom 4G- og Wi-Fi-tilkoblinger slik at tilkoblingen alltid opprettholdes. Vær og vind kan som kjent også påvirke hvordan brukere ser og ikke minst håndtere skjermer på mobile enheter. Med Panasonics robuste nettbrett kan brukeren blant annet veksle mellom å bruke fingre og en penn, noe som gjør at arbeidet kan fortsette selv under vanskelige forhold.

DP World har også utstyrt kjøretøyene som flytter og stabler konteinere, med robuste bærbare PC-er i en skreddesydd docking-enhet. Ikke minst bruker DP Worlds vedlikeholds-team robuste bærbare PC-er som viktige verktøy når de kjører diagnostikk og håndterer vedlikeholdsoppgaver på kjøretøy ved terminalen.

Det er åpenbart at robuste mobile løsninger bare er en del av digitaliseringen av havnevirksomheten, men det er et verktøy som kan være inngangsporten til transformasjon i flere miljøer i bransjen – fra administrasjon og logistikk til vedlikehold og reparasjoner.

Jobber du innenfor den spennende logistikksektoren? Kanskje du har flere eksempler på hvordan digitaliseringen kan forbedre effektiviteten i bransjen?

Stefan Lindau, Nordic Country Manager for Panasonic TOUGHBOOK.

Panasonic Connect
Vejlsøvej 51
8600 Silkeborg
Århus Kommune
Danmark

Kontaktperson

APP

Send til en kollega

0.031