23948sdkhjf

Pusser opp som aldri før

| Medlemsnyhet | Bedrift Nordiske Innholdsmarkedsføring

Nordmenn har alltid vært glad i å pusse opp.

Før digitale medier ble mer populære så er det nok mange som husker at det var en stor hendelse hver gang IKEA katalogen ble utgitt. Året 2020 var annerledes for oss alle, og mange brukte mer tid en tidligere hjemme. Dette førte til enda mer oppussing en normalt i norske hjem. 

Nordmenn pusser opp mer en noen andre i Europa og hele 41 prosent av nordmenn gjennomførte et eller annet type oppussingsprosjekt i fjor. Det er aldersgruppen 30-39 som pusser opp mest, og det er mest økning i gruppen som pusser opp selv, i motsetning til de som leier inn håndverkere til hele prosjektet. Denne aldersgruppen er også veldig aktive digitalt, og ønsker enkle løsninger. 

Dette gjelder også med hensyn til materialer som trengs for oppussing. De er den gruppen som mest sannsynlig vil bruke nettsider som bygghjemme til å se på, og bestille, det de trenger til prosjektet.

Hva pusser vi opp og hvor ofte?
I gjennomsnittet pusser vi opp hvert tredje år. Dette betyr ikke at de fleste pusser opp hele boligen samtidig. Rommet som pusses opp oftest er stua, og det er vel ikke så rart da det er et av rommene som brukes mest. Kjøkkenet og gangen var også deler av boligen som ble prioritert. 

Det vi bruker minst tid og penger på er oppussing av vaskerom og loft. Dette er vel de rommene som blir minst sett. I 2020 brukte nordmenn i overkant av 88 milliarder norske kroner på oppussing.

Varm og lun stue
Stuen er der vi pusser opp mest og der vi gjør mest selv. Vi beveger oss nå bort fra en veldig minimalistisk stil og mer mot at det skal kjennes behagelig og koselig i stuen. En populær del av dette er trenden for matt maling på veggene. Dette gir en følelse av eksklusivitet og varme. Å ha peis på stua har også blitt veldig populært da dette også gir varme fysisk. Her har det vært stor utvikling de siste årene og det er nå veldig mange typer å velge mellom. 

Møbler har generelt blitt mykere og rundere og vi ønsker å omgi oss med komfort og velvære. Planter har gså kommet i fokus som mer enn bare en ettertanke. Dette har nok en del å gjøre med et ønske om å være mer miljøvennlige, samt at det frisker opp rommet. Puter, tepper og pledd er også viktige elementer men i mer klare farger enn før. Vi beveger oss bort fra de mer duse fargene.

Retrotrenden
Retrotrenden stammer fra et ønske om å være mer bærekraftige. Dette har ført til at gjenbruk og oppussing av møbler har blitt mer populært. Møbelprodusenter har også re-lansert tidligere klassikere.

Medlemsnyhet

Bedrift
Nordiske Innholdsmarkedsføring

Send til en kollega

0.063