23948sdkhjf

Reduser brannrisiko med helautomatisk slokkesystem for truck

| Medlemsnyhet | Bedrift Noha Norway AS

Bruker dere trucker i din virksomhet? Da er du forhåpentligvis kjent med brannrisikoen som er forbundet med dem.

Du har sikkert også gjort nødvendige tiltak for å forhindre at branner oppstår i bygget. Men har du gjort tiltak med tanke på en potensiell truckbrann? Hvis ikke, bør du lese dette!

Det er flere forhold som kan medføre brann og røykutvikling. Mange av brannårsakene er vanskelige å identifisere. En kombinasjon av manglende vedlikehold, rengjøring og feil med elektriske komponenter, kan være en av hovedårsakene til at branner oppstår i en truck.

BRANNER STARTER OFTE I MOTORROMMET
Svært ofte starter en brann i motorrommet, noe som vanskeliggjør slokkearbeid i en tidlig fase fordi dette rommet gjerne befinner seg under førersetet eller bak lukkede deksler. Støv og rusk som samler seg her over tid kan nemlig lett antennes ved en elektrisk kortslutning eller overoppheting av ulike komponenter.

Et annet problem er at slike branner også kan oppstå om natten når folk ikke er på jobb og truckene står til lading. Hvilket betyr at det er behov for et slokkesystem som er beredt 24/7, og som kommer til på vanskelige steder.

TRUCKBRANNER MED SKADER I MILLIONKLASSEN
Flere store lagerbygg og virksomheter har opplevd svært alvorlige branner som har startet i en truck. Tap av store materielle verdier og produksjonsstans over lengre tid er ofte en konsekvens av dette. Heldigvis har ingen liv gått tapt. Men antall hendelser gjør det nødvendig å minne om viktigheten av grundige risikovurderinger og ekstra brannsikringstiltak for å forebygge slike hendelser.

Les også vårt innlegg om: Brannsikring i lager og logistikkbygg

NYUTVIKLET BRANNSLOKKESYSTEM FOR TRUCK
NOHA har utviklet et automatisk deteksjons- og brannslokkesystem for montering i truck. Det nye systemet – MicroFlex - kan tilpasses alle trucker, gamle som nye, uansett størrelse. Systemet er basert på et skumslokkemiddel, da tester hos IF-sikkerhetssenter viste at dette ga den mest effektive slokkingen av slike branner i en tidlig fase.

Testresultatene viste også at pulver vil fungere bra, men dette gir en mye større potensiell etterfølgende korrosjonsfare og skade på det beskyttede utstyret, nærliggende maskiner, elektriske komponenter eller lignende, da pulveret lett spres over store flater. Når det gjelder skumslokkemiddelet kan ulike skumtyper benyttes, avhengig av behov. På et fryselager, for eksempel, må skummet fungere i temperaturer ned mot minus 30 grader.

MicroFlex systemet leveres i ulike størrelser og tilpasses den enkelte trucktype når våre systemteknikere monterer. NOHA har utviklet to varianter, for åpen eller lukket montering. Den manuelle utløseren kan enten monteres på toppen av den trykksatte beholderen eller den kan plasseres et sted i trucken hvor den er synlig og lett tilgjengelig. Sistnevnte er aktuelt dersom beholderen er montert slik at sjåføren ikke kommer til den.

Les videre her.

Medlemsnyhet

Bedrift
Noha Norway AS

Orstadvegen 124
4353 Klepp Stasjon
Norge
Noha Norway AS

Send til en kollega

0.063