Nettetikett – Guide til god oppførsel når du setter inn på portalen


Denne portalen er et seriøst og populært media, som til daglig besøkes av flere tusen brukere med interesse for norsk industri. For å holde seriøsiteten og lesevennligheten på Nordiske Medier’s portaler, er det nødvendig at du som bruker kjenner til portalens etikett, når du blant annet setter inn nyheter, søker leverandører eller tilbyr deres kompetanser.

1. Innrykk i de riktige forum
Vurder hvilket forum oppslaget ditt passer best under. Ledig kapasitet og jobboppslag hører ikke hjemme under ”nytt fra medlemmer”, likesom produktnyheter ikke hører hjemme under f.eks. maskiner. Har din bedrift bestilt abonnement på flere portaler og du vil gjerne sette inn på tvers av dem, så vurder hvilke portaler du setter inn på slik at oppslag ikke kommer til å vises på portaler som de ikke passer inn i.

2. Skriv kort og presist
Tenk på mottakeren som sitter bak skjermen og skal lese din nyhet. Sørg for at han/hun raskt finner de viktigste opplysninger i nyheten. Det er anstrengende å lese lange nyheter på en skjerm – vurder alltid om nyheten kan gjøres litt kortere.

3. Tenk over overskriften
Sørg for at overskriften og resymeet forteller presist hva nyheten handler om, fordi det er overskriften som skal fange leserens interesse. Under Kompetanser bør du alltid nevne i overskriften hvilken type produksjon det handler om, og på Maskiner og Produkter alltid nevne hva slags maskiner/produkter du vil selge.

4. Staving og bruk av spesialtegn
Sjekk din nyhet en ekstra gang for stavefeil og tastefeil, fordi det gjør nyheten vanskeligere å lese og i verste fall kan forandre meningen i teksten. Unngå overdrevet bruk av spesialtegn som f.eks. utropstegn eller punktum og ikke skriv hele overskriften eller større deler av teksten med store bokstaver.

5. Nyheter - kun en gang i døgnet
For å unngå at nyhetsbrevet ”oversvømmes” av nyheter fra de samme bedrifter, er det kun tillatt å sette inn ett oppslag pr. dag, når det handler om nyheter. Dessuten kan den samme nyheten kun settes inn en gang.
6. Bruk kun dine egne nyheter
Sett ikke inn nyheter om din bedrift fra andre medier, med mindre du har en avtale med journalisten om at du kan bruke artikkelen. Det er nemlig journalisten og det enkelte media som eier rettighetene til artikkelen.

7. Skriv kun om din egen bedrift
Skriv ikke om andre bedrifter eller personer. De forskjellige forum er til for at du kan utbre nyheter om nettopp din bedrift. Produktsammenlikninger eller sammenlikninger av maskiner bør også unngås.

8. Produkter, Maskiner og Kompetanser
Unngå hvis mulig å sette inn det samme produkt/maskin/kompetanse flere ganger. Sett kun inn ditt produkt/maskin/kompetanse en gang. Du kan etterpå redigere ditt innlegg og få det med i nyhetsbrevet når du ønsker det. Du kan ha to innlegg med i uken under hhv. Produkter, Maskiner og Kompetanser.

9. Gjenbruk
Gjenbruk innlegg med måte. Vent minst 3 uker med å sette inn en ting igjen så du ikke irriterer leserne og de andre som setter inn.

10. God kommentar-skikk
Hold en god tone i kommentarene, unngå personlige angrep og innlegg av markedsførings karakter. Legg kun link på din kommentar, dersom det er relevant for debatten. Vær oppmerksom på at debatten modereres av portalens redaksjon.

11. Bedriftsprofil og søkeord
Bruk bedriftsprofilen til å presentere deres virksomhet. Fremhev gjerne deres kompetanser og produkter, så det er tydelig for leseren hva dere driver med. Søkeordene er med på å underbygge deres profil og sikre at dere kommer frem i relevante søkeresultater. Skriv kun informasjon om egen virksomhet i profilen og som søkeord.


Dersom nettetikettene ovenfor ikke overholdes ved innlegg, forbeholder Nordiske Medier seg retten til å utføre endringer eller slette i materialet.

Har du spørsmål til ovenstående, er du velkommen til å kontakte Geir Ole Ørnes:

Send til en kollega

0.041