Tretten-brua: Ikke mer rust enn forventet
I august kollapset Tretten-brua.
Fortsatt ligger deler av brua under vann, men Havarikommisjonen har foretatt midlertidige undersøkelser av deler av brua.
Foreløpige resultater
Undersøkelsen har forsøkt å avdekke hvordan brua kunne kollapse. Kommisjonen har inspisert bru-delene som ligger over vann, og har også gått gjennom et omfattende bildemateriale. Kommisjonen understreker at undersøkelsene ikke på langt nær er fullkomne, men kan karakteriseres som en foreløpig rapport, skriver Ringsaker Blad.
På oppdrag fra Havarikommisjonen har SINTEF utarbeidet et notat om rusttregt på Tretten bru. Ut fra delene som har vært tilgjengelig for inspeksjon, viser undersøkelsene at det ikke ser ut til at stålet har hatt mer rust enn forventet, skriver avisa videre.
Ikke funnet tegn på rust
«Det er så langt ikke funnet tegn til avskallende korrosjonsprodukter eller økt korrosjonshastighet på de inspiserte delene. Det kan på dette tidspunktet i undersøkelsen ikke utelukkes økt korrosjonshastighet på de gjenværendedelene av Tretten bru som fortsatt ligger i elva», står det i notatet.
HALVE BOLTER: Disse halve boltene ble hentet ut 18. august og sendt til SINTEF for videre undersøkelser. Foto: Havarikommisjonen
SINTEF har også undersøkt bolter som har Havarikommisjonen har hentet ut fra den havarerte brua. 21 halve bolter som ble benyttet mellom fagverk og tverrbærere på Tretten bru, er blitt undersøkt.
Bolter kan ha røket
«I SINTEF sin rapport om etter undersøkelsen av boltene på Tretten bru har det fremkommet at samtlige mottatte M24 bolter (14 halvdeler av 48 mulige) har et skjærbrudd 90 grader på lengdeaksen, og har trolig blitt klippet over av relativ bevegelse i planet mellom tverrbæreren og knuten i fagverket som de bant sammen», skriver Ringsaker Blad.
«Samtlige M27 bolter har brudd forårsaket av strekk/bøy-bevegelse i boltenes lengdeakse. Videre er det ikke observert tegn til utmatting eller tidligere skader på de mottatte boltene, og bruddene viser duktil oppførsel for begge bolteklasser», står det i rapporten fra SINTEF.
Overbelastning over tid
SINTEF mener at det samlet sett indikerer at de mottatte boltene har gått til brudd som følge av overbelastning da brua kollapset, og at det på dette tidspunktet i undersøkelsen ikke kan utelukkes at andre bolter enn de som er undersøkt kan ha vært gjenstand for utmatting eller feil som har utviklet seg over tid.
Kilde: Ringsaker Blad