23948sdkhjf

Vil bygge det første hydrogendrevne cruiseskipet i Portugal

Rederiet er norsk, og det utslippsfrie cruiseskipet skal trafikkere norske fjorder. Men det skal bygges i Portugal.

Det er det nye norske cruiserederiet Northern Xplorer som skal bygge og satser på utslippsfrie cruiseskip som skal trafikkere i de norske fjordene.

Aftenposten skriver at rederiet har valgt å bygge sitt første skip i Portugal. Skipet skal gå på hydrogen i kombinasjon med en batteripakke. Dette blir ifølge avisa det første cruiseskipet som kommer til å gå på hydrogen.

Tre norske verft med i konkurransen

Skipet skal bygges i Portugal ved verftet West Sea, dette til tross for at tre av de til sammen 20 verftene som meldte sin interesse for prosjektet, var norske.

- Vi skulle gjerne ha bygget skipet i Norge, men det portugisiske verftet ga oss en bedre totalpakke, sier adm. dir. Rolf Andre Sandvik i Northern Xplorer. Han legger til at det likevel er mye «norskt» ved skipet. Det er designet i Førde av Multi Maritime, og det meste av teknologien om bord vil komme fra norske leverandører.

Hydrogen-framdriften for både skipet og prosjektet er imidlertid ikke 100 prosent fastsatt ennå. Stortinget har som kjent vedtatt at bare er utslippsfrie cruiseskip som vil kunne trafikkere verdensarvfjordene Geiranger og Flåm fra 2026.

Miljøkrav kan bli utsatt

Men dette er et politisk vedtak. Sjøfartsdirektoratet er blitt bedt om å komme med en rapport som skal se på konsekvensene av kravet fra Stortinget. Dette kan bety at kravene blir utsatt.

I så fall vil Sandvik i cruiserederiet satse på tradisjonelle dieselmotorer. Det betyr at det nå bare er signert et intensjonsavtale med et portugisiske verftet, skriver Aftenposten videre. Målet er at det første skipet skal være ferdig når utslippskravet trer i kraft. Derfor avventer man å starte byggingen til kravene blir en realitet. Det første skipet skal ha plass til 250 passasjerer, og Sandvik opplyser til avisa at det kan bli flere skip etter hvert. Disse skal primært trafikkere norskekysten, men han legger til at også Middelhavet kan være aktuelt.

Finansiering må på plass

Sandvik legger også til at finansieringen for prosjektet ikke er på plass ennå. Flere aktører må inn i prosjektet før verftet i Portugal kan starte byggingen av det første skipet.

-Flere interessenter har meldt seg, og vi regner med at pengene vil være på plass i løpet av høsten, sier Sandvik, som også startet og ledet turistbåtrederiet The Fjords – et selskap som har tre hybridelektriske turistbåter i sin portefølje.

Kilde: Aftenposten

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078