Slik reddet de verdensarvstedet mot rustangrep
Det betyr at verdensarvstedet, som jernbanestasjonen i Notodden er, nå skal være sikret mot nye rustangrep, skriver Telemarksavisa (TA).
Firmaet BMO Entreprenør har brukt det som kalles Zinga på stålet ved jernbanestasjonen. Selskapet har holdt på med arbeidet fra juli til september i år.
– Zinga bygger opp den galvaniske beskyttelsen. Det beskytter stålet mot nye rustangrep, sier Thor Smette i Zinga Scandinavia AS til TA.
Kontaktledninger
Notodden jernbanestasjon er 100 år gammel, og det er anleggets kontaktledninger som nå er skal være beskyttet mot nye rustangrep.
Oppdragsgiver for rustbeskyttelsen var Bane NOR, og jobben blir av BMO Entreprenør oppfattet som omfattende.
– Alt ble sandblåst. Så påførte vi to lag med Zinga på 1000 kvadratmeter stålflater. Jobben omfattet alle kontaktlednings-mastene og åkene som til dels har mange detaljer, forteller prosjektleder Geir Olafsen i BMO Entreprenør AS, til avisa.
RUST: Notodden stasjon er blitt rustet opp etter mange år med rust på master og kontaktledninger. FOTO: ZINGA
Zinga påføres som vanlig maling, fordelen er at det påføres med kort mellomrom. Totalt var det altså 1000 kvadratmeter med stål som fikk påført Zinga.
UNESCOs verdensarvliste
Notodden stasjon og jernbaneanlegget rundt inngår i det som kalles «Rjukan-Notodden industriarv», og er på UNESCos verdensavliste. Det skjedde i 2015. En slik fredning betyr at man skal utføre vedlikehold med de samme metodene og materialene som ble brukt før fredningen, men det ble ikke gjort i dette tilfellet. Derfor var påføring av Zinga søkndadspliktig, skriver TA.
Kilde: Telemarksavisa