23948sdkhjf

SE BILDENE: Kjempeløft stenger en hel fjord

Det er ikke småtterier som skal løftes og settes på plass i Førresfjorden ved Haugesund denne uka. Aibel og Equinor stenger av hele fjorden for trafikk når tre store enheter skal settes sammen til Johan Sverdrup Process Platform 2, også kalt P2.

Lørdag ankom MSF-modulen fra Aibels verft i Thailand til Husøy på Karmøy. Denne modulen skal settes sammen på en stor lekter sammen med modulene, UPM og HVDC, som allerede står klare på Aibels verft i Haugesund.

Aibel modul

MODUL: Dette er en av modulene som skal løftes på plass i Førresfjorden de nærmeste dagene. FOTO: AIBEL

– Av sikkerhetshensyn må vi stenge en sektor av fjorden for småbåttrafikk i tidsrommet 11. til 15. mai, opplyser kommunikasjonssjef Mona Winge i Aibel. Det blir derfor innført kolonnekjøring (konvoier) med båter i fjorden i løpet av de dagene sammenstillingen skjer. Tidspunkt for kolonnekjøringene vil bli gjort kjent offentlig fortløpende på aibel.com.

Slik er løftet planlagt gjennomført:

VIDEO: AIBEL

Sammenstillingen av de tre enhetene skal skje utenfor Gismarvik Base i Førresfjorden, og det er verdens største kranfartøy – «Sleipnir» som skal løfte de svært store og tunge elementene på plass. Løftet tar til tirsdag 11. mai og vil vare til 15. mai.

Johan Sverdrup Process Platform 2, også kalt P2, er Aibels største prosjekt noensinne. Aibel mottok kontrakten i 2018 og har hatt ansvar for engineering, anskaffelser og selve byggingen. Plattformen skal etter planen leveres til Equinor i begynnelsen av 2022.

Aibel modul

STØRSTE: Dette er det største prosjektet til Aibel noensinne, og mer enn 4000 personer har jobbet med det samtidig. FOTO: AIBEL: 

Ved ferdigstillelse vil plattformen ha en totalvekt på 23 000 tonn og på det meste hatt over 4000 personer i arbeid samtidig. I tillegg har prosjektet under byggingen satt ny rekord for den tyngste løftet utført i Aibel Thailand. Utkjøring av MSF-modulen (Main support frame) til lekter var den største landtransporten som noen gang har blitt gjennomført i Asia. Totalt 604 hjulakslinger måtte til, noe som sannsynligvis er nye verdensrekord.

MSF-modulen er den største av totalt tre moduler, og den ankom Haugesund på lørdag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.157