Sikret seg kjempekontrakt
Men hvem Intek AS har gått inngått kontrakt med holdes hemmelig – inntil videre.
Intek skal ifølge Oppland Arbeiderblad (OA) levere to helautomatiserte fabrikker til produksjon av batterier til bruk i skipsfarten. Kontrakten som nå er inngått karakteriserer daglig leder i Intek, Anita Hager, som kjempekontrakt, og at verdien på kontrakten er i samme størrelsesorden som avtalene som ble inngåt med Siemens og Corvus i 2017 og 2018. Men hvem den nye kontrakten er inngått med, vil hun ikke røpe – foreløpig.
Intek sysselsetter om lag 40 ansatte på Raufoss, og selv ikke den vanligvis solide bedriften slapp unna permitteringer da koronapandemien stengte ned landet sist vår. Om lag halvparten ble permittert, skriver OA.
– Men den nye kontrakten kan alle komme tilbake til bedriften, og produksjonen er oppe på normalt nivå. Denne avtalen har reddet 2020 for oss og de ansatte, og kommer til å gi oss en god start også i 2021, sier Hager til avisa.
Selv om bedriften har lagt bak seg noen tøffe koronamåneder, var det et lyspunkt da Corvus Energy inngikk en kontrakt like før covid-19 slo til for fullt.
Dette har ført til at produksjonen vil besteå av tre robotceller for prototypeproduksjonen, og Hager utelukker ikke at det kan bli snakk om flere automasjonsprosjekter.
- Dette er den første eksportkontrakten på 15 år, sier Heger.
KAN SMILE: Daglig leder i Intek AS, Anita Hager, kan smile om dagen, etter at bedriften har sikret seg en ny stor kontrakt, som gjør at alle permitterte er tilbake på jobb.
Markedet for store batterisystemer i rask økning. Både cruisenæringen, ferjer og handelsfartøy forsøker å gå over til nullutslippsdrift, og det er her behovet for større batteripakker kommer inn.
Tidligere i år sa adm. dir. Ger Bjørkeli i Corvus til Teknisk Ukeblad at prognosene for dette markedet vil nærme seg 10 milliarder kroner innen 2026.