23948sdkhjf

Prestisjeferjer bedordret ut av drift

Sjøfartsdirektoratet har tatt ut nye «grønne» hurtigbåter grunnet feil som kan være en risiko for sikkerheten.

Det skriver NRK. Båtene det er snakk om er to ferjer som går i trafikk langs Nordlandskysten. Ferjene er prestisjebåter som er valgt ut fra sin bærekraftige og grønne framdrift. Men nå er begge ferjene tatt ut av drift, etter ordre fra Sjøfartsdirektoratet, som mener at avdekket feil utgjør en risiko for sikkerheten.

Det var ferja «Regine Normann» som fikk problemer. Alle de fire vannjetene koblet seg plutselig ut, og det kan være farlig. Dermed tok direktoratet den andre ferja i samme klasse ut av drift.

Rederiet vet ikke hvorfor vannjetene koblet seg ut, og har derfor valgt å ta ut søsterferja også.

VANNJET: Ferjene har vannjetframdrift, og det var disse som plutselig koblet seg ut. FOTO: BRØDRENE AA

Ifølge NRK er det er selskapet Boreal Sjø AS som drifter de to nye hurtigbåtene på oppdrag for Nordland fylkeskommune.

Båtene, som begge er 44 meter lange, har et framdriftssystem basert på vannjet. De ble satt i drift i mars i år. Servicepersonell fra Rolls-Royce og klasseselskapet DNV GL skal ha ankommet Bodø i et forsøk på finne feilen.

Det er ikke første gang de båtene har hatt problemer, og som har ført til kansellerte avganger og forsinkelser. Men etter at feilene er blitt rettet opp, er de blitt erklært sjøgående igjen. Og så har det dukket opp nye feil. Denne gang er situasjonen mer alvorlig.

Rederiet Boreal Sjø sier til NRK at de tar sikkerheten på alvor.

Det samme gjør Sjøfartsdirektoratet som denne gang har bedt om at ferjene midlertidig legges til kai og har fått såkalt ferdselsforbud. Når rederiet har funnet feilen og reparert dem, må det gi beskjed til direktoratet som da kan oppheve forbudet.

– Det er alltid alvorlig når man avdekker feil som kan utgjøre en risiko for sikkerheten, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet til NRK.

Det er satt inn reserveferjer på strekningene det er snakk om.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126