23948sdkhjf

Forlanger batteribåter

Rederier som byr inn fartøy til Statoils nye femårskontrakter, må forplikte seg til å montere batteri på skipene.

I sommer skal Statoil dele ut minst tre kontrakter med en varighet på tre til fem år, pluss opsjoner. Rederiene som ønsker å kapre 5-årskontraktene, blir nødt til å montere batteri på skipene.

– Vi har aldri hatt dette som krav på nye kontrakter tidligere, sier Frida Eklöf Monstad til Sysla. Hun er sjef for marine operasjoner innen logistikk og beredskap i Statoil.

Sparer CO2 og bensin

Rederne blir bedt om å legge utgifter til batterimontering inn i tilbudet og søke Nox-fondet om støtte. Med dette kan Statoil redusere drivstoffkostnadene betraktelig, i tillegg til miljøgevinsten. Det er nemlig Statoil som betaler drivstoffutgiftene på skipene de har på kontrakt.

Monstad bemerker imidlertid overfor Sysla at selskapet betaler en høyere rate for  fartøy som installerer batteri.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.407