23948sdkhjf

Lokalt fiskebåtsamarbeid til mer enn 200 millioner

Rederiet Cetus kontraherte i siste uke en 65 meter topp moderne pelagisk nordsjøtråler fra Fitjar Mek. Veksted.
Skipet er designet og utviklet av Salt Ship Design på Leirvik etter tett og godt samarbeid med rederiet fra Vea på Karmøy, melder Salt Ship Design.

Etter en god og konstruktiv fase med designutvikling og verftsforhandlinger, ble skipsbyggingskontrakt signert av partene onsdag 24 mai 2017.

Det svært miljøvennlige, effektive og moderne fiskefartøyet blir 65 meter langt, får en bredde på 14 meter, og skal utrustes som ren pelagisk tråler.

Mye av utstyret ombord er ennå ikke bestemt, men planen er å bestemme hovedutstyr under den store shippingmessen Nor-Shipping som starter i Oslo 30 mai. Der deltar både Fitjar Mek. Verksted og Salt Ship Design med egen stand.

Skroget kommer til verftet på Fitjar i august 2018, og nye Cetus skal overleveres rederiet i februar 2019.

Aleksander Vedø og Helge Olav Vikshåland fra Cetus har store forventninger til sin nye båt, og synes det er ekstra gledelig at både designer og verft er lokale.

Fitjar Mek. Verksted holder til på Fitjar og har 80 fast ansatte. Verftet er en hjørnesteinsbedrift i kommunen og satser spesielt innen fiskeri- og havbruksmarkedet, men bygger også spesialfartøy som for eksempel Kystverkets nye fartøy.

- Vi er svært fornøyde med å få tilliten, og ser fram til samarbeidet med Salt og Cetus. Fitjar Mek. er 60 år i år, og jeg ser ikke en kjekkere gave til våre ansatte enn et slikt prosjekt, sier en fornøyd verftsdirektør Hugo Strand.

- Den nye designkontrakten er svært gledelig for Salt, sier Egil Sandvik hos Salt Ship Design.

- Nye Cetus er første fiskebåtdesign for norsk rederi, og Salt sin tredje fiskebåtkontrakt siden oppstarten i 2012. Det er første Saltdesign som skal bygges ved Fitjar Mekaniske Verksted, og vi hos Salt ser fram til godt samarbeid om nye Cetus, fortsetter han.

Fiskeri og aquakultur er et viktig marked for Salt, og selskapet har med Cetus totalt 11 fartøysdesign under bygging.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063