Klart for bygging av 80 meter dypvannskai og ro-ro-rampe

Nå starter byggingen av kai og lasterampe på Kråkøya kysthavn. 40-millionersprosjektet legger til rette for sjøveis eksport av trøndersk laks.

Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS (NTHR) lyste i januar ut anbudskonkurransen om bygging av kai og en såkalt ro-ro-rampe på den nye kysthavna på Kråkøya, like nord for Rørvik. Konkurransen ble vunnet av entreprenørselskapet A. Våge AS fra Volda. Totalentreprisen er på 40,7 millioner kroner.

80 meter lang, 12 meters dybde
Denne uka ankom entreprenøren Kråkøya med en større lekter. Nå starter bunnarbeidene som skal forberede den 80 meter lange dypvannskaia i betong, som blir liggende svært sentralt og lett tilgjengelig for fartøyene midt i skipsleia. Entreprenøren A. Våge AS er en stor og velkjent entreprenør med mer enn 60 års erfaring fra anleggsarbeid. Selskapet har spesialisert seg på kaikonstruksjoner i betong.

– Dypvannskaia bygges med en minimumsdybde på 12 meter i hele lengderetningen. Kaia får et dekke med en bæreevne på 10 tonn pr. m2. I tillegg bygger vi en 20 meter bred og 25 meter lang ro-ro-rampe, som langs yttersida får en kaifront med 30 meters dybde, forteller havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus.

Forbereder sjømateksport
En ro-ro-rampe er en ombordkjøringsplattform (tilsvarende en ferjerlem), som er tilpasset såkalte ro-ro-skip. Ro-ro er et akronym for «roll-on–roll-off», og er en betegnelse på en skipstype der rullende last som vogntog-traller (uten trekkvogn) kan kjøres fra kai og direkte ombord. Ro-ro-rampen bygges spesielt med tanke sjøfrakt av fersk sjømat fra Ytre Namdal til Europa. NTHR og Kysthavnalliansen har i flere år jobbet med å få på plass en slik sjøtransportrute Mellom Trøndelag til Europa. Ruta kan alene fjerne 50 prosent av «laksetrailerne» fra trønderske veier første driftsår. Dette tilsvarer om lag 13.000 vogntog.

– Oppstarten av kaiarbeidene på Kråkøya er en merkedag for både NTHR, Kysthavnalliansen og – på sikt – regionens viktigste vekstnæring, sjømatnæringa, sier styreleder Oddvar Bakke i NTHR.

Etter planen vil betongarbeidene på Kråkøya ta til i juni. Hele prosjektet til 40,7 millioner kroner vil være ferdigstilt innen utgangen av februar 2018. Det interkommunale havneselskapet NTHR finansierer 60 prosent av utbyggingskostnadene selv. Kystverket bidrar med 40 prosent av finansieringen, gjennom et tilskudd gitt over statsbudsjettet.

– Det har vært en lang prosess og mye arbeid å komme hit. Nå ser vi endelig de fysiske resultatene, og starter planlegging og praktisk tilrettelegging for den framtidige aktiviteten på Kråkøya, sier Dekkerhus.


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Vil bygge fabrikkskip for "havets røde rubin"

Ny giv for Troll-feltet

Ny katamaran fra Moen Marin

Stortap for Møkster

Blir blant verdens største

Norsetek klar for markedet

Styrer båten fra land

Ny kontrakt til Brunvoll

Deepwater i pluss

– Stort for leverandørindustrien

To milliarder i lommeboka

Satser på lukkede merder

Økte inntektene med 50 prosent

Kinesisk storhandel i Norge

Lander kontrakter for 78 millioner

Ukas vits: Feil passord

Milliardsatsing på nye merder

Ny brønnbåt til Aas Mek. Verksted

Statoils nye sugerør

Ustanselig 100-åring

Helt siden 1917 har Karl M. Gulbrandsen Stansefabrikk på Strømmen levert metallprodukter til kunder i Norge, Europa og Asia.

Nye nød- og sikkerhetstjenester for oppdrettsnæringen

Odfjell signerer intensjonsavtale med Chemical Transportation Group

Ny kvoteinstruks på plass

Gasstanker med langsiktig charter levert til Hartmann

Fiskeflåten med egen klimastrategi

Full fres hos Kulvik

7 gylne muligheter

Servicenæringen fosser fram

Fornøyd med lønnsoppgjøret for oljeservice

Vekst i industriproduksjonen

Nytt om navn: Jon Erik Reinhardsen er ny styreleder i Statoil

Nytt om navn: Schneider Electric ansetter ny Vice President for Power

Nexans-kabler til ny vindpark på Sortland

Nytt om navn: Toppsjef i PGS nominert som ny styreleder i Statoil

Rundt 70 mister jobben

Moderat nedgang i samlede investeringer anslås for 2018

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Schneider Electric har utvidet omfanget av Wonderware Recipe Manager Plus

Hvordan la lagringsbeholderen lufte ut - og hold den steril

Full kontroll ved hjelp av intelligens

Allinvent AS løser problemer under vann med mekaniske slag

Karl M. Gulbrandsen Stansefabrikk har fått ny hjemmeside

UPS for industrielt bruk fra Schneider Electric

Ny fagarbeider utdannet hos Intermec AS

Kronikk fra Schneider Electric: Norske ledere mangler strategier for cybersikkerhet

Hydrauliske ventiler med integrert Digital Elektronikk

iTec ønsker å invitere alle nye og gamle kunder til messen Schweissen & schneiden

Filterposer (Filterbags)

Datek Løfteteknikk AS, avdeling Oslo flytter til Hagan!

Nylansert strømmåler vinner designpris

Møt oss på Aqua Nor 15-18 august 2017

HYDAC StatFree® Filter

Kronikk fra Schneider Electric: Innkjøpsrutiner forsinker grønt skifte

Kjøp dine komprimerte filterelementer selv - få 2 for 1

Nye Wibe kabelstiger for tunneler fra Schneider Electric

Vi har fått ny hjemmeside

HYDAC Optimicron® Filter

Digitalisering er kanskje et buzzword, men effektivisering er helt kritisk ...

Vi har oppdatert hjemmesiden vår!

Hands Free Bolting sikkerhetsventil fra SP Tools

Verktøy-Senteret Terje Kulvik AS har inngått avtale med Korloy

Energimåling på kursnivå. Hvorfor og hvordan?

Send til en kollega

0.258