Klart for bygging av 80 meter dypvannskai og ro-ro-rampe

Nå starter byggingen av kai og lasterampe på Kråkøya kysthavn. 40-millionersprosjektet legger til rette for sjøveis eksport av trøndersk laks.

Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS (NTHR) lyste i januar ut anbudskonkurransen om bygging av kai og en såkalt ro-ro-rampe på den nye kysthavna på Kråkøya, like nord for Rørvik. Konkurransen ble vunnet av entreprenørselskapet A. Våge AS fra Volda. Totalentreprisen er på 40,7 millioner kroner.

80 meter lang, 12 meters dybde
Denne uka ankom entreprenøren Kråkøya med en større lekter. Nå starter bunnarbeidene som skal forberede den 80 meter lange dypvannskaia i betong, som blir liggende svært sentralt og lett tilgjengelig for fartøyene midt i skipsleia. Entreprenøren A. Våge AS er en stor og velkjent entreprenør med mer enn 60 års erfaring fra anleggsarbeid. Selskapet har spesialisert seg på kaikonstruksjoner i betong.

– Dypvannskaia bygges med en minimumsdybde på 12 meter i hele lengderetningen. Kaia får et dekke med en bæreevne på 10 tonn pr. m2. I tillegg bygger vi en 20 meter bred og 25 meter lang ro-ro-rampe, som langs yttersida får en kaifront med 30 meters dybde, forteller havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus.

Forbereder sjømateksport
En ro-ro-rampe er en ombordkjøringsplattform (tilsvarende en ferjerlem), som er tilpasset såkalte ro-ro-skip. Ro-ro er et akronym for «roll-on–roll-off», og er en betegnelse på en skipstype der rullende last som vogntog-traller (uten trekkvogn) kan kjøres fra kai og direkte ombord. Ro-ro-rampen bygges spesielt med tanke sjøfrakt av fersk sjømat fra Ytre Namdal til Europa. NTHR og Kysthavnalliansen har i flere år jobbet med å få på plass en slik sjøtransportrute Mellom Trøndelag til Europa. Ruta kan alene fjerne 50 prosent av «laksetrailerne» fra trønderske veier første driftsår. Dette tilsvarer om lag 13.000 vogntog.

– Oppstarten av kaiarbeidene på Kråkøya er en merkedag for både NTHR, Kysthavnalliansen og – på sikt – regionens viktigste vekstnæring, sjømatnæringa, sier styreleder Oddvar Bakke i NTHR.

Etter planen vil betongarbeidene på Kråkøya ta til i juni. Hele prosjektet til 40,7 millioner kroner vil være ferdigstilt innen utgangen av februar 2018. Det interkommunale havneselskapet NTHR finansierer 60 prosent av utbyggingskostnadene selv. Kystverket bidrar med 40 prosent av finansieringen, gjennom et tilskudd gitt over statsbudsjettet.

– Det har vært en lang prosess og mye arbeid å komme hit. Nå ser vi endelig de fysiske resultatene, og starter planlegging og praktisk tilrettelegging for den framtidige aktiviteten på Kråkøya, sier Dekkerhus.


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Nedleggingstrusler vendt til optimisme

Moderat nedgang i samlede investeringer anslås for 2018

Envirex inngår langsiktig rammeavtale med Norske Shell

PSW Group tildelt kontrakt av Odfjell Drilling

Bergen Group-sjefer kjøper aksjer for en million hver

Kurs: Ikke-lineære analysemetoder

TTS sikrer ny kontrakt på cirka 44 millioner

Inntil 140 ansatte må gå i Total Norge

Bergen Group kjøper AAK Energy Services

Nytt liv ved Noryards BMV

120 stillinger slankes bort i Kongsberg Maritime

Plastsveis og Aqua Solutions inngår avtale om bygging av smoltanlegg

Aker Solutions selger verft til eiendomsselskap

Rekordhøye driftsinntekter og stor økning i lønnsomheten

Goodtech er tildelt nytt biogassprosjekt

Stadyard vinner to nye kontrakter

Kongsberg skal levere til Tysklands største forskningsfartøy

Verdens første hybridkran skal leveres fra Norge til Brasil

Det brasilianske rederiet CBO skal utstyre en av sine eksisterende forsyningsskip med en ny patentert dual draglink subsea kran fra Rolls-Royce.

Johan Castberg-rammeavtale til Krohne Instrumentation.

Stålkommentar: God stemning tross prisfall

TTS Group med nye kontrakter for heavy lift kraner

Gir 8,25 millioner til Sjømattiltak

Ukas vits: Mirakelkur

Ny kontrakt for Deep Sea Supply

Produksjonstall april 2017

Stor Mongstad-kontrakt til Krohne Norway

Klart for bygging av 80 meter dypvannskai og ro-ro-rampe

Skatteinnbetalingene øker til tross for lavere oljeskatt

Stad skipstunnel – ett skritt videre

Kaptein Q fikk møte sine redningsmenn

PT Autogas-avtale til Hexagon Raufoss

Aibel-kontrakt til KROHNE

Atle Eide foreslått som ny styreleder i SalMar

Ny kontrakt til Oceanteam Solutions

NRS og GSF sikrer seg smoltkapasitet i Finnmark

Så mye har petroleumsinntektene falt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Effektiv og fleksibel produksjonsprosess med KUKAs nye mobile plattform KMP 1500

Importør av LARZEP Hydraulics

Besøk HYDAC på Nor-Shipping 2017

Få Tip 3 om innstillingsapparater

PartnerPlast opened new factory in March 2017

Sjekk ut nytt LED Nødlys fra Stahl

EIE Maskin på Nor-Shipping 2017

Ny versjon av www.alumeco.no

Erling Haug - Kontroll av løfteutstyr

Kulelagerhuset tilbyr Quarry fullstending pakkeløsning fra NTN-SNR

En ny programvare gjør deg klar for Industri 4.0

Norton Bevel System fra Saint-Gobain Abrasives

Ingen prisforskjell mellom nye og brukte pallereoler

Erling Haug - Nor- Shipping 2017

Verktøy-senteret Terje Kulvik: Nytt fra LAMINA.

Størst mulig antal palleplasser med shuttle system

Kulelagerhuset: Flere av våre produkter endrer navn

Åpent teknisk hydraulikkurs

Spesialsmøremidler med høy ytelse til alle applikasjoner ombord

AMADA LCG-AJ-serien fiberlaserskjæremaskiner

Depro - Spesialbygd kransystem

AMADA ENSIS-AJ 3kW fiberlaserskjæremaskin

Astrup går for gull, men leverer fortsatt bronse!

Takk for oppdraget!

Ceetec har overtatt salgs -og produksjonsrettighetene til sprøyteautomaten ...

Send til en kollega

0.233