To nye ferger vil få Autocrossing fra Rolls-Royce

| Av Tom Andersson | Tips redaksjonen om en historie

Rolls-Royce har signert en avtale om å levere sitt innovative Autocrossing-system til to nye plug-in hybrid ferger som skal bygges av Kleven for rederiet FosenNamsos Sjø. Dette er den andre kontrakten på dette nye systemet fra Rolls-Royce.

De to nye fergene som skal operere på strekningen mellom Flakk og Rørvik vil altså kunne krysse fjorden automatisk. Tidligere er det samme systemet bestilt til to el-ferger som Fjord1 skal operere mellom Anda og Lote (se pressemelding fra 16. oktober i fjor).

Nye fergekontrakter som nå inngås i Norge har strenge årlige utslippskrav, og et automatisk krysningssystem gir en forutsigbar overfart, og dermed blir det også lettere å beregne forventet energiforbruk.

– Disse nye ordrene på Autocrossing til ferger vitner om at vi er på vei til å sett standarden i bransjen. Løsningen hjelper fergeoperatøren med å nå sine forpliktelser til driftssikkerhet og forutsigbar energiforbruk i ulike værforhold. Systemet kan også installeres som en oppgradering til ferger verden rundt som allerede har en standard Rolls-Royce azimuth thruster, sier Jann Peter Strand, produktsjef for automasjon & kontroll i Marinedivisjonen til Rolls-Royce i Ålesund.

Autocrossing sikrer en trygg og energieffektiv overfart tur-retur ved å kontrollere skipenes akselerasjon, retardasjon, fart og rute. To azipull-thrusterer fra Rolls-Royce sørger for at framdriften tilpasses forholdene, og bidrar til at overfarten blir mest mulig energieffektiv.

Les også: Rolls-Royce skal levere hybridsystem til nok et fartøy for Kystverket

Kapteinen vil overvåke systemet og kan ta over om nødvendig. I denne første utgaven av systemet vil kapteinen manuelt manøvrere fergen de siste meterne inn til kai. Neste generasjon av systemet vil automatisere også denne delen av driften.

Les også: 176 ansatte i Rolls-Royce Marine har søkt om sluttpakke innen fristen

Hvis kapteinen av en eller annen grunn ikke er i stand til å ta manuell kontroll, vil systemet stanse fartøyet i trygg avstand fra land og holde det i sikker posisjon så lenge som nødvendig.

De to nye hybridfergene til FosenNamsos er designet av norske Multi Maritime, og skal bygges av Kleven på deres Myklebust verft. Byggingen starter i mai, og fergene skal i drift fra 1. januar 2019.


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

TTS sikrer ny kontrakt på cirka 44 millioner

Inntil 140 ansatte må gå i Total Norge

Bergen Group kjøper AAK Energy Services

Nytt liv ved Noryards BMV

Plastsveis og Aqua Solutions inngår avtale om bygging av smoltanlegg

120 stillinger slankes bort i Kongsberg Maritime

Stålkommentar: God stemning tross prisfall

Aker Solutions selger verft til eiendomsselskap

Rekordhøye driftsinntekter og stor økning i lønnsomheten

Goodtech er tildelt nytt biogassprosjekt

Stadyard vinner to nye kontrakter

Kongsberg skal levere til Tysklands største forskningsfartøy

Verdens første hybridkran skal leveres fra Norge til Brasil

Det brasilianske rederiet CBO skal utstyre en av sine eksisterende forsyningsskip med en ny patentert dual draglink subsea kran fra Rolls-Royce.

Johan Castberg-rammeavtale til Krohne Instrumentation.

Ukas vits: Mirakelkur

Gir 8,25 millioner til Sjømattiltak

Stor Mongstad-kontrakt til Krohne Norway

Produksjonstall april 2017

Ny kontrakt for Deep Sea Supply

TTS Group med nye kontrakter for heavy lift kraner

PT Autogas-avtale til Hexagon Raufoss

Klart for bygging av 80 meter dypvannskai og ro-ro-rampe

Nå starter byggingen av kai og lasterampe på Kråkøya kysthavn. 40-millionersprosjektet legger til rette for sjøveis eksport av trøndersk laks.

Skatteinnbetalingene øker til tross for lavere oljeskatt

Stad skipstunnel – ett skritt videre

Kaptein Q fikk møte sine redningsmenn

Aibel-kontrakt til KROHNE

Atle Eide foreslått som ny styreleder i SalMar

Ny kontrakt til Oceanteam Solutions

NRS og GSF sikrer seg smoltkapasitet i Finnmark

Så mye har petroleumsinntektene falt

Rolls-Royce skal levere hybridsystem til nok et fartøy for Kystverket

Statoil-avtale for Motus Technology

Olje- og energidepartmentet får ansvaret for mineralforekomster på sokkelen

Ukas vits: Farlig mat

Vidar Breiteig blir ny sjef for Baader Norge

Rapp Marine utlyser fem høyteknologiske stillinger

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Effektiv og fleksibel produksjonsprosess med KUKAs nye mobile plattform KMP 1500

Importør av LARZEP Hydraulics

Besøk HYDAC på Nor-Shipping 2017

Få Tip 3 om innstillingsapparater

PartnerPlast opened new factory in March 2017

Sjekk ut nytt LED Nødlys fra Stahl

EIE Maskin på Nor-Shipping 2017

Ny versjon av www.alumeco.no

Erling Haug - Kontroll av løfteutstyr

Kulelagerhuset tilbyr Quarry fullstending pakkeløsning fra NTN-SNR

En ny programvare gjør deg klar for Industri 4.0

Norton Bevel System fra Saint-Gobain Abrasives

Ingen prisforskjell mellom nye og brukte pallereoler

Erling Haug - Nor- Shipping 2017

Verktøy-senteret Terje Kulvik: Nytt fra LAMINA.

Størst mulig antal palleplasser med shuttle system

Kulelagerhuset: Flere av våre produkter endrer navn

Åpent teknisk hydraulikkurs

Spesialsmøremidler med høy ytelse til alle applikasjoner ombord

AMADA LCG-AJ-serien fiberlaserskjæremaskiner

Depro - Spesialbygd kransystem

AMADA ENSIS-AJ 3kW fiberlaserskjæremaskin

Astrup går for gull, men leverer fortsatt bronse!

Takk for oppdraget!

Ceetec har overtatt salgs -og produksjonsrettighetene til sprøyteautomaten ...

Send til en kollega

0.219