23948sdkhjf

Statoil og TESS samarbeider midt i varestrømmen

Langsiktighet, samarbeid, praktisk Lean og en entusiastisk prosjektgruppe er noe av forutsetningen for å lykkes med effektivisering og kostnadskutt i oljebransjen. Det kom tydelig fram da Statoil og TESS åpnet en Baseshop på forsyningsbasen Statoil Base Mongstad.
Det er høy aktivitet på forsyningsbasen til Statoil på Mongstad. Den forsyner 18 produksjonsplattformer og et variert antall flyterigger med det de trenger til drift og vedlikehold. Havna på basen har årlig ca. 3200 anløp, og er med det en av Nord-Europas travleste havner. Hver måned sender basen 20 000 tonn med forsyninger ut i havet til riggene. Det krever en rask og effektiv varestrøm. Baseshop en ny og spennende løsning med integrert forsyning midt i varestrømmen til produksjonsplattformer og flyterigger i Nordsjøen. Det kom også fram i taler og dialoger under åpningen hvor et 50-talls representanter fra Statoil, TESS og andre samarbeidende firmaer var til stede.

Kortreist produkter og service
Statoils anlegg på Mongstad har hatt kortreist service fra TESS Mongstad i over 30 år. I nesten like lang tid har Statoil og TESS hatt en samarbeidsavtale om forsyning av produkter til drift og vedlikehold. For to år siden åpnet TESS Partnershop inne på raffineriområdet til Statoil Mongstad. Bakgrunnen var høy fokus på innsparinger og økt oppetid ved anlegget.

Partnershopen ble en suksess fra første dag, og er mye av grunnlaget for nye modige tanker og alternative løsninger inne på basen. Og midt i varestrømmen er Baseshopen nå på plass med 300 kvm tilrettelagte lokaler og en vareheis med 75 kvm hylleplass.

Responstiden skal ned
– Vi har gjort en grundig vareanalyse, og de 1000 mest høyfrekvente varene som går offshore er nå på plass i hyllene hos Baseshopen, fortalte Janne M. Hellebø som er distriktsleder for TESS i Nordhordland. Hun har hatt en stødig hånd på arbeidet med utviklingen av TESS på Mongstad, og hadde suveren styring på åpningsarrangementet.

– Baseshopen er en forenkling og effektivisering av logistikken med fokus på kontinuerlige forbedringer. Det er blant annet ledetiden som skal ned. Den var tidligere 10 -12 dager. Målet er ned til 1 - 3 dager. Sentralt blir en ny e-handelsportal. Den er spesialutviklet og tilpasset Statoil. Hele veien er det fokus på service for rekvirentene offshore. Samtidig vil vi fortsette å gi god kortreist service og leveranser til alle samarbeidspartnerne inne på baseområdet, poengterer distriktsleder Janne M. Hellebø som oppsummerer:

– Full fokus på Lean, rask respons og kortreist service i godt tverrfaglig samarbeid.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093