23948sdkhjf

Maritime Partner lanserer nytt designkonsept for sine båttyper

Konseptet skal styrke konkurransekraften
Fredag kveld presenterte Maritime Partner og industridesigner Einar Hareide det nye designkonseptet for norske og internasjonale kunder under selskapets årlige kundearrangement.

Det nye designkonseptet skal benyttes på alle modellene til Maritime Partners båter. Selskapet intensiverer nå arbeidet med å gå over til det nye konseptet for kommende salgsprosjekter, heter det i en melding fra bedriften.

- Vi har luftet konseptet for noen av våre kunder, og vi ser at dette skaper interesse, både med tanke på det visuelle, men også det funksjonelle, sier salgsdirektør Gisle Anderssen i Maritime Partner.

Han tror at de vil kunne offentliggjøre nye kontrakter basert på det nye designkonseptet snart.

- Ideelt sett ser vi for oss å presentere en slik nyhet til den kommende Nor-Shipping-messen i Oslo i sommer, men inntil videre er vi fremdeles på konseptstadiet, sier Anderssen.

En designplattform
Med utgangspunkt i skroget på en av Maritime Partners eksisterende modeller, har Maritime Partner og Hareide Design samarbeidet om å lage et nytt design med vekt på funksjonalitet, estetikk og en særpreget identitet som skal være en plattform for båtene i Maritim Partners produktserie. I tillegg skal designet bidra til å redusere produksjonskostnader og dermed øke konkurransekraften til Maritime Partner.

- Vårt hovedfokus i prosjektet har vært funksjon, og de forskjellige krav en slik båt blir stilt overfor. Dernest at alle funksjonene skal se bra ut, og at den skal ha et uttrykk og et særpreg som gjør at en enkelt kan kjenne den igjen, sier Einar Hareide, administrerende direktør i Hareide Design.

- Vi har også tenkt design på en slik måte at en med enkle grep kan forlenge og øke bredden på båten uten at det går ut over uttrykket. Ved å tenke smart i designfasen vil en kunne redusere produksjonskostnader, forteller han.

- Med gjenbruk av moduler, blant annet av fendere og tak-konstruksjoner, kan en tilpasse deler til å passe til båter selv om båtene har forskjellige lengder og funksjon. Dette gir gjenbruk i design, konstruksjons- og produksjonsfasen, og kanskje også enklere service.

- Vi har også jobbet mye med funksjonsoptimalisert design - det å integrere komponenter med en spesiell funksjon, som lanterner, belysning, luftinntak og lignede, slik at de tar mindre plass, at de ikke sperrer for sikt eller arbeidsoperasjoner, og får en naturlig plass på båten. Dette er også små detaljer som er med på å heve helhetsinntrykket, sier Hareide.

Modulbasert design

- Erfaringer viser at vi sjelden leverer båter uten at de er spesialtilpasset til kunden på et eller annet vis. Derfor har vi lagt vekt på at det nye designet skal være modulbasert, noe som gjør at vi kan være mer fleksibel på slike tilpassinger, og at tilpassinger blir mer forutsigbare både for oss og for kunden, sier designsjef Tore Fiskerstrand.

Fiskerstrand legger til at med modulbaserte løsninger vil de kunne tilpasse båtene etter kundens ønsker uten at det nødvendigvis øker kostnadsnivået. Med høy grad av integrasjon av ulike komponenter, og et funksjons-optimalisert design, er målet å få ned kostnadene, og å bli enda mer konkurransedyktige på pris.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.127