23948sdkhjf

FosenNamsos Sjø velger Myklebust Verft for nye hybridferjer

Myklebust Verft skal bygge to nye ferjer med batteriteknologi for FosenNamsos Sjø.
– Dette er svært gledelig, og vi har stor tiltro til at Kleven, som eier Myklebust verft, har solid gjennomføringsevne til å håndtere et teknologisk utviklingsprosjekt som dette er, sier administrerende direktør i FosenNamsos Sjø, Grete Fuglem Tennås.

Kontrakten betyr at Kleven skal bygge to energieffektive personbilferjer som er designet og utviklet av Multi Maritime.

Ifølge en pressemelding vil ferjene ha teknologiske løsninger i verdensklasse og et energiforbruk som er beregnet å bli mindre enn 30 prosent av normalforbruket for konvensjonelle dieseldrevne ferjer av samme størrelse.

Det lave energiforbruket er et resultat av en nyutviklet skrogform og propell-løsning, bruk av blant annet høyeffektiv varmepumpeteknologi, nyutviklet ventilasjonsløsning, ledlys, effektive batterier med lang levetid, automatisk fortøyning.

Teknologien som skal brukes, er såkalt plug-in hybrid. Det betyr at ferjene har et batterisystem hvor en betydelig del av energiforbruket kommer fra helautomatisk lading når ferjene ligger ved kai.

- Vi er fornøyd med at vår oppdragsgiver AtB har satt meget strenge miljøkrav til de nye ferjene og som vil føre til betydelig reduksjon i CO2-utslippene.

– Det gir oss først og fremst to framtidsrettede fartøy, men det er også med på å stimulere til det grønne skiftet innen skipsfart, sier Grete Fuglem Tennås.

FosenNamsos Sjø har arbeidet tett med det norske skipsdesign-selskapet Multi Maritime om utvikling av et nytt og fremtidsrettet ferjekonsept med gode kvalitetselementer tilpasset dette sambandet.

- Vi setter stor pris på at FosenNamsos Sjø har valgt våre nyutviklede og teknisk ledende løsninger. Samtidig må vi berømme FosenNamsos Sjø for å prosjektere og bygge ferjer som muliggjør helelektrisk drift store deler av døgnet av et samband nylig ansett som uegnet for helelektrisk drift, sier administrerende direktør Gjermund Johannessen i Multi Maritime.

- Vi er fornøyde med å ha fått på plass denne viktige kontrakten med Kleven og ser fram til et konstruktivt samarbeid til ferjene blir levert i slutten av 2018. Det blir en hektisk tid med bygging av nye fartøy, sier Grete Fuglem Tennås.

- Det skjer mye spennende utviklingsarbeid innen batteriteknologi som gir mer miljøvennlig transport til havs, og vi ønsker å være en viktig partner i denne utviklingen, sier Ståle Rasmussen, konsernsjef i Kleven. Konsernet har flere andre fartøy med ulike batteriløsninger i ordreboka, blant annet to nye hurtigruteskip.

De 106 meter lange ferjene skal settes inn i sambandet Flakk – Rørvik. Nybyggene blir moderne, fleksible og store ferjer med plass til 130 personbiler, og med en toppsalong med 360 graders utsikt. Universell utforming for enkel tilkomst, ladepunkt for el-biler og eget lekerom for barn er andre element som er med.

Ferjene skal i stor grad seile på elektrisk strøm fra land, men på grunn av svært kort liggetid ved kai (4 minutter) vil det ikke være tilstrekkelig lading til bare å basere seg på dette. Ferjene blir derfor utrustet med batterisystem som lades både fra ladestasjonene på ferjekaia og fra dieselgeneratorer om bord. Disse dieselgeneratorene vil kunne gå 100 % på biodiesel.

Ferjene skal utrustes ved Myklebust verft, og leveres mot slutten av 2018.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078