23948sdkhjf

Utvikler standardiserte moduler til ombygging av skip

Ved å basere ombygginger på bruk av moduler, gir det gevinst i mindre timeomfang og kortere tid fra start til slutt, melder Ulstein.
Høye kostnader med å bygge om eksisterende båter kan sette en effektiv stopper for tilpassing av flåten. Dette kan løses med en midlertidig ombygging. Med predefinerte moduler kan et skip på få dager mobiliseres til annet arbeid, uten å gripe inn i skipsstrukturen. Ved fullført oppdrag, kan modulen lett tas av. Det skriver Ulstein Design & Solutions i en melding.

- For et rederi som vurderer et tender, kan den høye kostnaden med å måtte ta en ombygging av eksisterende tonnasje sette en stopper for prosjektet. Dette kan løses ved å gjøre en midlertidig ombygging, sier Runar Muren i Ulstein Design & Solutions.

Ombygging fullført på en knapp uke

Forehåndsbygde moduler som blir satt på skipet gjør at mobilisering kan gjøres unna på få dager slik at skipet raskt kan komme i arbeid. I løpet av kort tid kan eksempelvis et plattformforsyningsskip bli ombygd til områder som offshorehavvind/hotellskip, undersjøisk konstruksjon og ROV-tjenester. Modulene kan bli tilpasset kunden sine særskilte ønsker og behov.

Den korte og effektive ombyggingen reduserer liggetiden ved verftet, og driftsstans for båten. Fundament til eksempelvis gangvei eller kran ligger i modulen. Moduler kan også inneholde ROV-fasiliteter under messanindekket. Det trengs ikke gjøres omfattende strukturendringer i skroget ved mobilisering, og moduler og messanindekket kan lett tas av når oppdraget er ferdig. På den måten kan en enkelt bygge om skipet til et annet kortvarig oppdrag senere, eller gjenskape det som plattformskip dersom det skulle bli aktuelt. For rederi med flere skip av samme design i sin flåte, kan modulene med små justeringer bli gjenbrukte på de andre skipene i flåten.

- Vi har utviklet en løsning som er svært kostnads-sparende for skipseierne, sier Runar Muren, og utdyper dette:

- Konvensjonell ombygging er prosjektbasert med fullt design- og engineering-arbeid. Ved å basere slike ombygginger på bruk av moduler, gir det gevinst i mindre timeomfang og kortere tid fra start til slutt. I tillegg er struktur og integrasjon forberedt før mobiliseringen/ombyggingen tar til. Ulstein har den styrken at vi har ressurser til å følge hele livsløpet til et skip. Som designerer, kan vi stå som prosjektleder i hele eller deler av ombyggingsprosessen, fra designoppstart til ferdig levert ombygd skip, alt etter kunden sitt ønske. Vi har også et eget verft, Ulstein Verft, som kan ta på seg ombygginger, og som har stått for byggingen av flere av disse eksisterende skipene. At vi òg har alle nødvendige ressurser i selskapet, gjør at vi kan levere slike ombygginger på en svært kosteffektiv måte, forteller han.

Ombyggingen kan også utføres på andre verft, både i Norge og i andre land.

Ferdigdefinerte moduler

ULSTEIN har i første omgang utviklet ferdigdefinerte moduler for egne skipsdesign av designtypen PX121 og PX105.

- Med vår kompetanse innen grunnleggende design og detaljdesign kan en også utvikle ombyggingsmoduler til ulike typer skip, både av egne og eksterne skipsdesign, melder Ulstein.

Med en mer permanent ombygging, kan skip også bygges om til helt andre typer skip enn tradisjonell offshore, for eksempel ekspedisjonsskip, yacht eller brønnbåt.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.457