23948sdkhjf

Milliardkontrakt til Havyard

Havyard Ship Technology har skrevet kontrakter med et internasjonalt rederi om design og bygging av to isbrytende offshore fartøy.
I november 2013 skrev Havyard Ship Technology kontrakt på ett Havyard 843 Ice isbrytende offshore fartøy. Et internasjonalt rederi har nå kontrahert to fartøy av samme type med mindre endringer i designet.

Kontrakten for skip nr. to er inngått med et mindre forbehold fra Havyards side. Skipene er designet av Havyard Design og Solutions i Fosnavåg og skal bygges ved Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn.

Skipene skal leveres fjerde kvartal 2016. Kontakten på de to skipene har en totalverdi på i overkant av 1 milliard kroner.

Eksperter på isbrytere
Havyard Ship Technology’s verft i Leirvik i Sogn er blant verftene i verden som har bygd flest isbrytende offshore fartøy. Siden 1995 har verftet levert sju isbrytende offshore fartøy, i tillegg til de tre som er i ordre, og dette er en tredjepart av alle isbryterne DnV har klasset world-wide av denne typen. De to siste, som ble levert i 2006 var til russiske redere.

Kenneth Pettersen, leder av forretningsområdet Havyard Ship Technology sier de gode referansene betyr mye når de snakker med kunder som ser ute etter isbrytende offshore fartøy.

- Alle skipstyper har sine særegenheter og utfordringer, sier Pettersen.

– Det at vi har bygd så mange av denne typen fra før gir kunden en trygghet for at vi vet hva vi styrer med og at de får det de forventer. Skal vi lykkes med å levere gode skip må vi både ha god kontroll på designet og byggeprosessen, samtidig som vi har et godt samarbeid med rederen gjennom hele prosjektet, sier Kenneth Pettersen.

Store muligheter
Havyard har i mange år jobbet inn mot redere som operer i arktiske strøk og har god tro på at det vil åpne seg enda flere forretningsmuligheter der i framtiden.

- Når vi inngikk kontrakten i fjor hadde vi store forventninger til markedet i Arktis og de nye kontraktene viser at satsningen vår har vært riktig, sier salgsdirektør Tor Leif Mongstad.

– Kompetansen og teknologien vi sitter på er attraktiv for redere som operer i disse områdene og vi har utviklet produkt som posisjonerer oss til å være med å konkurrere om nye prosjekt som kommer ut. I tillegg til Havyard 843 Ice designet har vi også andre isbrytende design i porteføljen og kan kjapt snu oss rundt og tilpasse designene våre til kundenes behov. Vi har god tro på at det kan bli flere slike kontrakter framover, avslutter salgsdirektør Tor Leif Mongstad.

Solid ordrebok
Med denne ordren har Havyard Group nå 9 nybygg i ordre ved verftet i Leirvik i Sogn og har en ordrereserve i forretningsområdet skipsbygging på i underkant av tre milliarder norske kroner.

Som for de andre skipene som bygges ved verftet leverer Havyard Design & Solutions design og arbeidstegninger for produksjon av skipet. I tillegg skal Havyard Power & Systems med base i Ålesund blant annet levere elektroengineering, automasjons- og alarmanlegg og Havyard Concept Bridge.

Norwegian Electric Systems, hvor Havyard eier litt under 40 % av aksjene, skal levere elektromotorer, generatorer og elektrotavler. Kontrakten vil også ha ringvirkninger i det maritime clusteret på Vestlandet i form av levering av utstyr og tjenester til verftet under byggingen av skipet.

Foruten design til bygging av skip på Havyards eget verft har Havyard Design & Solutions ordre på levering av design og utstyrspakker for bygging av skip med Havyard design i Spania, Singapore, India og Kina. Siden 2005 er det bygd eller er under konstruksjon 78 Havyard design.


Havyard 843 Ice
Havyard 843 Ice designet er utviklet av det Herøy-baserte designselskapet Havyard Design & Solutions i forbindelse med kontrakten som ble inngått i fjor. Skipene skal ha DnV isklasse Icebreaker Ice 10 og Winterized Cold (-30 °C). Det betyr blant annet at skipet kan bryte mer enn 1 meter tykk is og har system for å unngå nedising av skipet. Skipet er ellers designet for å drive med ankerhåndtering, tauing og beredskap for oljevern og redningstjenester. De to siste skipene har i tillegg større vinsjutrustning, SPS-klasse, større innredning og er forberedt for montering av offshorekran.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078