23948sdkhjf

Verft med miljøvennlig landstrøm

Havyard bytter ut dieselgeneratorer med landstrøm i byggeperiodene, noe som gir både miljømessig og økonomisk gevinst.
På tidligere prosjekt har en gjerne måttet leie inn dieselgeneratorer både for malingsarbeid og oppstart av motorer, og for også å redusere timetall på generatorsettene som er installert på fartøyene, skriver selskapet i en melding.

– For opprettholding av garantiene blir det stadig stilt strengere krav til reduserte timer på motorene før overlevering, forteller QA sjef og elektroinstallatør ved verftet, Sigvar Giil, som er svært fornøyd med investeringen av landstrømanlegg. 1,35 millioner kroner var akseptert i budsjettet til ny dieselgenerator, men pengene går nå i stedet til det nye landstrømanlegget.

Reduserer støy
Havyard har godt oppfylt ordrebok. Det er høy aktivitet i inneværende år, og også neste år er det mye arbeid ved verftet.

–Med landstrøm vil støybelastning overfor naboer bli mindre, og dessuten reduserer vi mannskapet vi trenger for å passe maskineriet, som igjen reduserer overtidsbruk, forklarer Giil.

Landstrømanlegget ble tatt i bruk i juni, under oppstartsperioden for Havyards bygg nr 120.

– Målsettingen er å fortsette utvidelsen av anlegget utover høsten og neste år, slik at vi på sikt kan klare to-tre båter samtidig, sier installatøren.

Konkurransefortrinn
Den moderne og miljøvennlige løsningen vil også være økonomisk besparende.

– Elektrisk energi er billigere enn energi fra dieselaggregat. Slik stemmer dette også veldig godt overens med sluttkundenes ønsker. Eksempelvis gjør Statoil mange tiltak i forhold til elektrifisering av norsk sokkel, sier Giil, og legger til at det også er en stor fordel for kunder som kommer tilbake til verftet for utbedringer av fartøy, at de kan ligge ved kaien uten å kjøre på diesel. –Vi forventer at kundene stiller større krav til dette fremover, og det vil være et konkurransefortrinn for oss å kunne tilby dette både på nybygg og ettermarked, mener han, og sier det er viktig å ivareta kundenes behov.

– Så langt vi kjenner til er vi de første som benytter frekvensomformere og leverer 60 Hz landstrøm, som er den internasjonale standarden på skip, forteller Giil.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078