23948sdkhjf

Ukas vits: Finnes julenissen?

Få en bra start på den nye uken med et skjevt innslag fra redaksjonen bak Metal Supply.
Vi vet alle hvem som kommer med gavene til jul. Likevel skal ingeniører selvfølgelig sette spørsmålstegn ved alt – også julenissens eksistens:

1) Det finnes 2 milliarder barn under 18 år i verden. Siden julenissen av kulturelle og historiske grunner ikke betjener muslimske-, hinduistiske-, jødiske-, og buddhistiske barn, reduseres antall barn som julenissen skal besøke julaften til 378 millioner. Med et verdensgjennomsnitt på 3,5 barn per husholdning, beregnes antall hjem julenissen skal besøke til 108 millioner. Dette forutsetter at det finnes minst et "snilt" barn per hjem.

2) På grunn av verdens inndeling i tidssoner og jordrotasjonen, vil Julenissen maksimalt kunne arbeide 31 timer julaften. Dette forutsetter at han reiser fra øst mot vest, noe som utvilsomt er mest logisk. For å betjene de 108 millioner hjem, må julenissen besøke 967,7 hjem per sekund. Dette gir Julenissen 1/1000 sekund til å parkere sleden, hoppe ut av sleden, klatre opp på taket, fyke ned gjennom pipa, børste av seg sot, plasseres gavene under treet, klatre opp gjennom pipa, børste av seg sot, klatre inn i sleden og kjøre til neste hus.

Dersom en antar at alle hjem som skal besøkes er distribuert jevnt over jordens overflate, noe som selvsagt ikke er riktig, men som likevel kan aksepteres som en forutsetning for de videre beregninger. Reiserute blir da på til sammen 100 millioner kilometer. Dette betyr at julenissen må reise 1000 km. pr. sekund – eller over 3000 ganger raskere enn lyden.
For sammenligningens skyld bør det nevnes at den raskeste farkost menneskeheten så langt har konstruert, Ulysses romsonde, har en maksimal hastighet på 50 km pr. sekund. Et konvensjonelt reinsdyr kan maksimalt oppnå 30 km per time.

3) En annen viktig faktor, er sledens last. Dersom vi antar at hvert barn kun får en gave som ikke overstiger størrelsen på et middels stort Legosett, vil sleden ved start veie 500.000 tonn. I tillegg kommer julenissen, som konsekvent beskrives som overvektig. På land kan et konvensjonelt reinsdyr ikke trekke mer enn ca. 200 kg. Dersom vi antar at et flyvende reinsdyr kan trekke 10 ganger mer enn tradisjonelle reinsdyr, slik vi kjenner dem, vil det ikke være mulig a trekke sleden med åtte eller ni reinsdyr. Det trengs 360.000 reinsdyr. Dette øker vekten på ekvipasjen til 600.000 tonn, og da regner vi hverken med julenissens eller sledens vekt. For sammenligningens skyld: Ekvipasjens vekt vil utgjøre mer en fire ganger vekten til skipet Queen Elisabeth.

4) 600.000 tonn med en fart på 1088 km. per sekund gir en enorm luftmotstand. Denne luftmotstanden vil varme reinsdyrene opp på samme måte som når et romskip flyr inn i jordens atmosfære. De to første reinsdyrene vil bli utsatt for en energimengde tilsvarende 14.3 trilliarder joule per sekund - hver! Kort sagt, de to første reinsdyrene vil gå opp i flammer nærmest umiddelbart. Når de to første er borte, vil de to neste utsettes for samme energimengde, slik at det vil oppstå en eksplosiv kjedereaksjon. Samtlige reinsdyr vil fordampe i løpet av 4,26 tusendels sekund. Julenissen vil gjennom denne kjedereaksjonen bli utsatt for sentrifugalkrefter på 17.500,6 ganger tyngdekraften. Julenissen med en vekt på 125 kg, som antas å være lite, vil bli presset bakover i sleden med en kraft på 2.167.007 kilo.

Konklusjonen er enkel: Dersom julenissen overhode rakk å levere noen gaver, så er han trolig død nå. Selvsagt er det mulig at Julenissen rår over en teknologi eller behersker dimensjoner som til nå ikke er kjent. Reinsdyrets Rudolfs røde nese, som muligens er en avansert form for varmeskjold, kan tyde på at dette er tilfellet. Dette er i så fall halmstrået vi fortsatt kan klamre oss til, når det gjelder Julenissens eksistens.

Har du en morsom historie eller en god vits?
Metal Supply oppfordrer alle våre lesere til å sende inn morsomme - gjerne bransjerelaterte historier - og innslag til redaksjonen.

Tips oss via e-post og skriv "Ukas vits" i emnefeltet. Blir ditt bidrag valgt ut, kommer det med i mandagens nyhetsbrev sammen med ditt navn og link til bedriften din.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079