23948sdkhjf

Forsvarsplanen: - Alle fartøytypene kan og skal bygges i Norge

- Vi som bransjeorganisasjon for de norske skipsverftene er tydelig på at alle fartøytypene som Sjøforsvaret etterspør kan og skal bygges i Norge.

Det sier daglig leder Asle B. Strønen i bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft til Metalsupply.

Han sier dette som en følge av Regjeringens ambisiøse langtidsplan for forsvaret, der Sjøforsvaret er nevnt å skulle styrkes spesielt.

28 overflatefartøy

Langtidsplanen legger opp til 28 overflatefartøy med høy grad av standardisering og sivil utrustning.

-- Bør forsvaret velge norske verft når nye fartøy nå skal anskaffes og bygges?

- Helt klart. Vi som bransjeorganisasjon for de norske skipsverftene er tydelig på at alle fartøytypene som Sjøforsvaret etterspør kan og skal bygges i Norge. Langtidsplanen legger opp til 28 overflatefartøy med høy grad av standardisering og sivil utrustning. Dette har mange av våre medlemsverft erfaring med og kompetanse til å utføre, svarer Asle S. Strønen.

Løse oppgavene sammen

Han mener at valg av norsk design, norsk bygging og fremtidig norsk vedlikehold vil sikre optimal struktur og operasjonell evne. Samtidig erkjenner han at dette må måles opp mot tidsplan og verftenes produksjonskapasitet.

- Jeg tenker at både Sjøforsvaret og den norske industrien har et felles mål om best mulig sjøstridskrefter, og sammen skal vi løse de oppgaver som ligger i langtidsplanen, legger han til.

- Hvilken rolle tror du norske verft og leverandører vil ha når det skal satses på sjøforsvaret?

- Flere av de norske skipsverftene har allerede posisjonert seg i forhold til bygging av de nye standardiserte fartøyene. Det er også flere norske miljøer som arbeider med design og kapasiteter, samt sivilt og militært utstyr om bord. Fartøyene som skal bygges blir plattformer for utrusting av avansert utstyr, og slik prosjektjobbing har vi årelang erfaring med.

Har kompetansen: Norske verft, her eksemplifisert ved Ulstein verft, har både erfaring med og kompetanse til å bygge fartøyene som det legges opp til i langtidsplanen for Forsvaret. Foto: Ulstein

Oppgangsfase for andre skip ved verftene

- Hvordan ser du for deg framtiden til norske verft dersom det velges utenlandske verft i anskaffelsen/byggingen av nye fartøy og fregatter?

- Markedet for bygging av avanserte skip som CSOV’er, kabelleggere og annen kompleks tonnasje er i en oppgangsfase for norske skipsverft. De store skipsverftene er i ferd med å fylles opp. I et godt samarbeid med Sjøforsvaret og i et produktivt samtaleklima i forhold til tidsplan, skal vi sammen løse oppgavene som vil gi maksimal norsk bygging, sier den daglige lederen i Norske Skipsverft.

Han mener at enhver stolt sjøfartsnasjon med et kompetent verftsmiljø, satser på nasjonal bygging og verdiskaping.

«Lekre» kontrakter»

- Dette er «lekre» kontrakter som både Sjøforsvaret og bevilgende myndighet ser betydningen av at blir realisert nasjonalt, fortsetter han.

- Bør ikke Forsvaret ha lært av de tidligere anskaffelsene av fregattene der bygging skjedde ved spansk verft og det var masse forsinkelser og feil?

- Jeg tror at vi alle evner å lære av tidligere erfaringer, avslutter Asle B. Strønen i Norske Skipsverft.

 

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.077