23948sdkhjf

VARD skal bygge to nye COSV’er

VARD skal designe og bygge to hybride Commissioning Service Operation Vessels for Windward Offshore/SeaRenergy Group.

VARD og Windward Offshore, som er et partnerskap under etablering og ledet av ASSCs offshoregren i Tyskland, har signert en ny kontrakt for design og bygging av to hybride havvind servicefartøy (Commissioning Service Operation Vessels – CSOV’er).

Opsjon på to fartøy til

Selskapene har også inngått avtale om opsjon på to fartøy til.

Partene som driver Windward Offshores innovative foretak er alle bransjeledende: SeaRenergy Offshore Holding GmbH, Blue Star Group GmbH & Cie KG, Diana Shipping Inc og SeraVerse GmbH. Sammen deler de visjonen om være banebrytende når det gjelder kompeanse innen havvindsektoren.

Dette foregangssamarbeidet gjennomsyrer Windward Offshore sitt første prosjekt med VARD og er et bevis på den utstrakte erfaringen partnene har med diverse nybyggingsprosjekt. Selv om de kan vise til en lang merittliste i flere fartøyklasser, markerer dette prosjektet viljen til å entre havvind servicefartøy-markedet.

Oppstart av havvindparker

CSOV-ene skal bistå de store energiselskapene med bygging og oppstart av havvindparker over hele verden, i tillegg til vedlikehold av eksisterende vindparker.

Bærekraft til sjøs: - VARD skal muliggjøre bærekraftig virksomhet til sjøs, og har som mål å lede det grønne og teknologiske skiftet innen maritime operasjoner. Dette samarbeidet med ASSC/SeaRenergy viser at vi er på vei til å nå disse målene, sier VARD-sjef Alberto Maestrini. Foto: Vard

- Vi er stolte over at Windward Offshore/SeaRenergy valgte VARD som partner da de bestemte seg for å gå inn i CSOV/SOV-markedet. VARD skal muliggjøre bærekraftig virksomhet til sjøs, og har som mål å lede det grønne og teknologiske skiftet innen maritime operasjoner. Dette samarbeidet med ASSC/SeaRenergy viser at vi er på vei til å nå disse målene. Vi ønsker Windward Offshore/SeaRenergy velkommen inn i offshore- og spesialfartøymarkedet, og takker dem for muligheten til å bidra. Vi ser frem til fortsatt samarbeid, sier adm. dir. i VARD, Alberto Maestrini.

Konsernets høyteknologiske datterselskap Vard Electro er som nevnt, også involvert i prosjektet gjennom leveranser av SeaQ-utstyr og løsninger. Vard Interiors leverer HVAC-R (system for styring av inneklima) og interiørkonsepter.

Skreddersydde CSOV'er

Runar Vågnes, som er salgsdirektør i Vard, sier at sammen med SeaRenergy-teamet har VARD skreddersydd de nye CSOV-ene av VARD 4 19 design til å bli attraktive fartøy for både mannskapet og kunden.

- Vi bidrar til at selskapet kan legge til et nytt kapittel i sin maritime historie når de nå velger å gå inn i et nytt marked. I fellesskap følger vi opp strategiene våre for å møte verdens økende energibehov på en bærekraftig måte. Smartere og mer bærekraftige fartøy er førsteprioritet for både kundene våre og VARD, fortsetter han.

Skreddersydd: - Vi har skreddersydd de to nye fartøyene vi skal bygge, sier VARDs salgsdirektørm Rune Vågnes. Foto: VARD

Fartøyene er designet av Vard Design i Ålesund. Det første skroget vil bli bygd ved et av VARDs verft i Romania, mens den endelige utrustningen, ferdigstillingen og leveransen skal utføres av et av VARD sine verft i Norge.

Leveres andre kvartal 2025

Den første hybride CSOV-en til Windsward Offshore/SeaRenergy er planlagt levert i andre kvartal av 2025.

 SeaRenergy ble etablert i 2010 og samarbeidet mellom VARD og SeaRenergy går tilbake til 2015 da selskapene begynte å arbeide med potensielle SOV-prosjekt. Siden da har VARD en lang merittliste for bygging av CSOVer og SeaRenergys serviceteam har arbeidet på nesten alle seilende SOVer på mange offshore vindprosjekter.

- Arbeidet begge selskapene har investert i, gir nå resultat når vi inngår et partnerskap om fornybar tonnasje der vi kombinerer VARDs skipsbygging og SeaRenergys førstehånds arbeidserfaring med CSOV på en rekke havvindprosjekter, sier adm. dir. Benjamin Voldemfelde i SeaRenergy Group.

- For lav investeringsaktivitet

- Selv om endringene i de politiske rammene har bidratt til at nye utviklere har kommet inn i havvindmarkedet, er investeringsaktiviteten i havvindinfrastrukturen fortsatt altfor lav. ASSC har derfor besluttet å igjen være en pionér på dette feltet for å sikre tilgangen til attraktiv fartøykapasitet i 2025 og fremover, når prosjektene som er under planlegging og godkjenning skal installeres og settes i drift, fortsetter han.

VARD 4 19 godt mottatt i markedet

VARD 4 19-designet er en allsidig plattform for bærekraftige serviceoperasjoner til havvindparker, med fokus på logistikk, sikkerhet, komfort og overlegne posisjonerings- og bevegelsesegenskaper.

De 87,5 meter lange fartøyene har en bredde på 19,5 meter og vil bli utstyrt med en høydejusterbar bevegelseskompensert gangbro med heissystem for vindmøller, og et høydejusterbart system for overføring av varer og personell til mindre arbeidsbåter. For å få energieffektive og smarte driftsoperasjoner til havs, der fokuset er å redusere drivstofforbruket om bord, vil skipene bli utrustet med en omfattende SeaQ-pakke fra Vard Electro som inkluderer løsninger og systemer for energiforsyning, kontroll, bro og kommunikasjon. Fartøyene er også forberedt for drift på grønn metanol. CSOV-ene vil ha plass til 120 personer om bord.

Tekniske spesifikasjoner:

• Lengde 87,5 meter og bredde 19,5 meter

• Høydejusterbar bevegelseskompensert gangveg med heissystem

• Høydejustert system for overføring av varer og personell

• Batteri hybridsystem

• Forberedt for drift på grønn metanol

Kilde: Pressemelding fra VARD

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094